Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Minä kanssa veikkaisin sähköpuolen vikaa. Se tulpan kastuminen saattaa johtua puuttuvasta kipinästä. Jos kuitenkin kipinää saa niin ajoitus voi olla pielessä. Tuo neula siihen puoliväliin niin seoksen puolesta pitäisi käyntiin lähteä. Voi olla että on liian rikkaalla mutta kunhan edes käyntiin saa.
Tarkista tuo Arton mainitseman puolan paikka. Onko etäisyys oikea mangneetosta ja kokeile muutta sytytyksen ajoitusta. Siinä saattaa olla vielä että mangneeton pohja on liikkuva ja ajoitusmerkit pohjasta pitäisi löytyä. Tarkista merkit että ne ovat kohdallaan.
Jos sytkä on kunnossa niin bensapinta voi olla liia korkealla eli se tukehduttaa moottorin. Mutta sekin pitäisi voida tarkistaa niin että pa-hana kiinni niin jossain vaiheessa tukehtuminen loppuu ja kierrokset nousee normaaliksi ennenkuin bensa loppuu.
Metsuri motokuski 27.4.2014, 13:36Niin aluperinhän oli kaiketi kyse leimikon arviosta ja toteumasta. Se mikä on tilan metsäarvio niin onkin hieman toinen juttu. Minusta metsätilan metsäarvio on jo paljon tärkeämpi tieto kuin leimikon arvio. Leimikothan voivat olla hyvinkin eri lohkoja ja leimikko saatta jopa sisältää osia eri kuivioista. Ilmeisesti Taneli kyseli vain leimikon arvion ja toteuman suhdetta.
Metsuri motokuski 26.4.2014, 12:28Itse kun olen noita arviota katsellut ja seurannut toteumaa niin pääosin ensiharvennuksen arvio on 50 mottia / ha, jos on tiukkaa niin 60 – 65 mottia / ha. Kakkosharvennus menee jo sitten sadan paikkeille ollen siinä 80 – 120 motin hujakoilla. Aukot vaihtelavatkin sitten tosi paljon kun puuston koko eri aukoissa vaihtelee suuresti. Olen joskus hakannut aukon ja toteuma on ollut alle 100 mottia / ha.
Ihmetelen jos harvennuksen arvio heittää 50 % kun noilla arvoilla sen saa jo 20 % sisälle,
Metsuri motokuski 26.4.2014, 12:19Nuo haarat pudottavat aika paljon kuidun määrää ja sen vuoksi ehkä energia vaihtoehto voisi sopia hyvin. Siihenhän mutkat ja haarat eivät vaikuta. Jos laatu on kovin onnetonta niin kerralla vain e-puuksi ilman harvennusta kun metsä on kasvunsa kasvanut. Monesti raivauksella saadaan vielä kasvuaikaa lisää jos se ajoissa tehdään.
Metsuri motokuski 25.4.2014, 15:50Eikös nyt pidä kiiresti alkaa pohtimaan miten kuitupuun hintaa saadaan hilattua ylöspäin. Tai oikeastaan vasta siinä vaiheessa kun tehdasta rakennetaan. Jokainen pitää päästä saaliinjaolle ja tämähän voisi olla hyvä aloitustrendi. Viimeistään siinä vaiheessa yrittäjä torppaa rakennushankkeen ja vie tehtaan ulkomaille tai ostaa puun ulkoa.
Yllä oleva malli sopisi jotenkin tähän suomalaisuuteen.
Metsuri motokuski 25.4.2014, 15:42No eihän näille ”jesuiitoille” ole töitä jos jotain ei aina keksitä. Jos metsän kasvumallit ovat jo – 60 luvulla luotu niin jotaihan on aina keksittävä että palkalle löytyy perusteita. Kyllähän sen jokainen joka työkseen tuolla metsässä pyörii niin näkee kuinka siellä parhaat kantorahatulot saadaan jos vain halutaan. Mutta metsillä onkin nykyään jo muitakin arvoja ja niiden valossa nämä jk mallit ovat kaiketi luotu. Tähän saumaan ilmeisesti nuo ”poppamiehet” perustavat väittämänsä.
Metsuri motokuski 25.4.2014, 15:35Hehtaari ehkä vajaakin päivässä riitää hyvin, Eikä tarvii olla kuin tilhi 460. Hyvin sillä leivässä pysyy. Taksahan nousee sen mukaan mitä pahempia leimikkoja on kyseessä. Palkallisena en toisin tiedä kun yrittäjänä olen työni tehnyt aina. Kuusi tuntia päivässä ja sitten kotiin. Ei tarttte eväitäkään kuin juomista reppuun. Tauot pidetään kerralla kotona suihkun ja ruuan jälkeen päivän lehteä lukiessa. Ihan kelpo tienestille sitä pääsee. En marise.
Iltapäivällä voi vaikka käväistä moton puikoissa muutaman tunnin jos intoa piisaa. Ei toisin ole piisannut enää muutamaan vuoteen. 🙂
Metsuri motokuski 25.4.2014, 15:25Kokonaispuuston hakkuuarviolla ei ole mitään merkitystä. Sen ratkaisee kuinka hakkuu on tehty ja poistuma on se mikä on. Arviostahan ei makseta mitään. Sillä on hiukan merkitystä mikä on tukkiprosentti arvio, Mutta sekin on vain arvio. Lopputilitys tulee vasta silloin kun nähdään mitä siitä puusta oikein saadaan.
Metsuri motokuski 23.4.2014, 19:10Ei muuta kuin suorittava raivuulle. Saat tuplasti paremman tuntipalkan. Itse palaan vasta motolle lokakuun alussa jos silloinkaan.
Metsuri motokuski 23.4.2014, 19:08Ette kai te raivuujätettä ala kasamaan ? Mitäs järkee siinä on ? Minä en edes siivoo risuja ojien päältä vaan kaadan ojien päälle surutta. Hyvin on töitä siitä huolimatta.