Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 8,931 - 8,940 (kaikkiaan 9,397)
  • Metsuri motokuski

Monesti se siperia opettaa tässäkin asiassa. Harmi vain että usein syyt kohdistetaan kuskeihin vaikka syytä pitäisi etsiä ostaja / myyjä taholta.

Metsuri motokuski

Ei se yläharvennus sovi ainakaan kuusikoihin. Olen tehnyt näitä yläharvennuksia jo jonkin verran ja se ei ole muuta kuin rahan tuhlausta. Harvennushinnan saat jo lähes päätehakkuu kelpoisesta puusta ja stten alat odottamaan kun alikasvos kuusikko alkaa järeytymään. Hyvässä lykyssä myrsky hoitaa loput. Monesti jäävä puusto alkaa olemaan iältään niiden poistettujen puiden luokkaa ja niiden järytyminen on iäisyys kysmys. Ei ole yksi eikä kaksi leimikkoa jotka olemme ensiksi yläharventaneet ja sitten jonkun vuoden päästä kun tuulenkaatoja on korjattu niin ollaan lyöty lattiaan loputkin.

Metsuri motokuski

No jos nyt pakollinen metsänhoitomaksu korvataan myös vähennysoikeutetulla metsämaan kiinteistöverolla niin mitenkä se muka vaikutaa jokamiehenoikeuteen ?

Minusta ei mitenkään. Asiat ovat kaksi eri asiaa. Vastaavia variaatioita voi esittää vaikka henkilökohtaisesta verotuksesta.

Metsuri motokuski

Kävi kysäisemässä rauvaussahatarjouksia kun olisi uuden sahan osto edessä. Husku 454 lähtisi760 eurolla sisältäen balansen valjaat ja tilhi 460 lähtsisi ilman valjaita 780 eurolla. Nuo valjaat eivät ole välttämättömiä kun yhdet jo on mutta jos hyviä on tarjolla kuten tuossa husku kaupassa niin toki kiinnostaa.

Arto kun olet noita huskun miehiä niin onko sinulla kokemuksia tuosta 454 mallista. Meillä ne kauppaa sitä isommalla terällä. Hieman arveluttaa tuo putken lyhyys kun sitä ennestään on lyhennetty. Terä on aika paljon etuviistossa maata kohti ja oskohan tuossa putkenpituudessa jo menty vähän liiankin lyhyeen ? En tiedä. Olen aina vinguttanut tilheillä muta nyt olisi huskulla aika hyvä tarjous joka kiinnostaisi.

Metsuri motokuski

Itse olen törmännyt noihin yhtymäasioihin työn merkeissä heidän metsissään. Poikkeuksetta homma on ollut niin että otetaan mitä saadaan ja myyntitulot jaetaan. Sitten se kurjempi työ kuten raivaukset ja istutukset jäävät hoitamatta kun kukaan ei ehdi ja työvelvoitteet eivät onnistu tasapuolisesti jakautumaan. Minusta toimivan yhtymän perusteena on ilman muuta tehtävä sisäiset säännöt kuinka metsiä hoideaan. Niin menot, työtunnit kuin tulotkin, Kuinka ne jaetaan tasapuolisesti. Jos joku osakkaista ei ehdi tai halua niin siitä pitää tehdä säännöt kuinka velvollisuus hoidetaan vaikka rahana tai muuna velvoitteena.

Monesti yhtymä on vain omaisuuden jaon korvike kun kukaan ei halua tai kellään ei ole varoja ostaa muita ulos pesästä. Syitä on monia mutta usein se on kateus tai sitten vain tunnesyyt. Monesti yhtymän metsille on käynyt niin että hoitamatta ne ovat jääneet ja myytävä puu myydään aika nopeasti ulos metsästä.

Metsuri motokuski

Mistä niitä mhy:n uusia jäseniä jatkossa tulee kun nyt jäsenyys on pakollinen kaikille. Ennustan jonkunlaista jäsenpakoa ja yhdistysten toimintojen järkeistymistä. Nythän ne ovat turvonneet kuin pullataikinat ja organisaatiot ovat aivan liian suuret toteutuneisiin työmääriin nähden.

Metsuri motokuski

Eiköhän kyseessä ole kuitenkin metsänhoitomaksun korvaus ja sitä myöten paluu vanhaan aikaan. Jotenkin tuntuu nyt että noita vapaehtoisia jäsenmaksuja mhy:lle ei paljon kerry joten ounastelen arvon toimihenkilöille yt- neuvotteluja aika pian. Viimeistään ensi vuonna nähdään kuinka kertymää yhdistyksille on syntynyt.

Metsuri motokuski

Mites kurki sen selittää että tuuli kaataa keskeltä harvennusta olevia alueita. Ympärillä puut ovat pystyssä mutta yhdestä kohdin usempi puu on nurin. Itse olen huomannut että maan märkyydellä on suurin merkitys myrskytuhoihin harvennuksella

Metsuri motokuski

Tuli kahteen kertaan.

Metsuri motokuski

Minusta nuo hypridihaavat tarvitsevat aitauksen. Voivat olla rusakoille ja kauriille mieluisaa purtavaa.

Esillä 10 vastausta, 8,931 - 8,940 (kaikkiaan 9,397)