Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
tuli kahteen kertaan 🙂
Metsuri motokuski 5.3.2014, 10:58Täytyy muistaa että Venäjällä myös raaka-ainekauppa käydään dollareilla. Siten ruplan kurssivaihtelut eivät suuremmin vaikuta sijoituksen tuottoon. Toisaalta venäjä on voimakkaasti uudistanut johtoaan ja slletä ovat vanhat nevostopolitrukit saaneet lähteä. Venäjällä on kova halua länsimaistua ja päästä pikkuhiljaa eroon ”raaka-aine varaston” maineesta. Matka on vielä pitkä mutta iso laiva kääntyy hitaasti muuten kuin ympäri, niin kuin aamu tv:ssä todettiin.
Sijoituksien osalta kannattaa aina muistaa että sijoitusraha on ns pelirahaa eikä sen perään kannaa paljoa itkeä jos sen menettää. Jos rahaa ei ole sijoitaa pelaamiseen niin sitten kannattaa pysyä kaukana pörrsisijoituksista.
Metsuri motokuski 4.3.2014, 10:46Kyllähän metsänvartija on oikeassa. Venäjä on rikasmaa luonnonrikkauksien osalta eikä se kohdista rahojaan oman kansansa hyvinvointiin. Siten pörssisijoituksilla on erinomainen mahdollisuus pärjätä venäjän markkinoilla. Kiina alkaa olla jo kuralla kun osa valtion tuotoista ohjataan kansan hyvinvointiin eikä osinkoihin. Pitkällä aikavälillä venäjä on nouseva trendi ja osakekurssi on nyt alhaalla joten osto kannattaa nyt.
Metsuri motokuski 1.3.2014, 13:36Tuo haapojen kaulaus on oikeastaan ainoa keino hävittää haavat siten ettei kantovesoja synny myrkyn lisäksi. Itse olen kaulannut aika paljon haapoja juuri vuoluraudalla. Miksei moottorisaha sopisi kaulaukseen yhtähyvin Pääosin kaulauksen olen tehnyt noin kuin aloittaja kertoi. Kaulauksen jälkeen vielä seuraava kesänä haapa tekee lehdet puussa olevan vesimäärän avulla mutta lehdet ovat paljon pienempiä. Haavan voi kaataa sitten seuraavana kesänä ja käyttää vaikka polttopuuksi. Kantovesoja ei enää synny ainakaan näistä kannoista. Hyvä keino saada taimikosta haavat pois toki työläshän se on, mutta aika ekologinen vaihtoehto.
Metsuri motokuski 24.2.2014, 17:55Itse kun teroittaa ja harittaa oikein saa parempia teriä kuin kaupan terät. Uudet terät aina viilaan ja haritan uudestaan ennen käyttöä. Kyllä sillä perussahallakin aika iso puu kaatuu kun tekniikan osaa ja terä on oikein haritettu ja teroitettu oikeisiin kulmiin.
Metsuri motokuski 17.2.2014, 18:49Hei ”puunmyyntilakkokenraalit”. Tuolla toissa ketjussa pohditaan mihinkä metsänmyyntirahoja sijoitetaan. Eihän tuo nyt pitäisi ihan huonoa bisnestä olla.
Metsuri motokuski 17.2.2014, 18:44Itsellä on myös raivausahan uusiminen edessä ensi kesäksi. Meinasin ottaa tilhin 460 ja siten varasahaksi tuo nykyinen 450 johonka vaihdan uuden männän. Alkaa vanhasta vähän vääntö häviämään.
Metsuri motokuski 17.2.2014, 18:39Hyvin on ”pojat” pistänyt jalkaa toisen edelle kun rapiat tuhat hehtaaria päivässä tutkivat ja vielä pytsyvät siinä samalla analysoimaan myyrä tuhot alueella. Lisää tällaisia miehiä työelämään.
Metsuri motokuski 16.2.2014, 18:21Kyllä se on jesse niin että ne Sampon koneet ja korjuuidea on ihan p….stä. Niillähän homma menee niin että ensiksi tehdään ajoura sitten väliin haamu-ura ja taas ajoura. Ylimmääräinen ura tulee ajourien väliin. Nykyisillä kaikila motoilla päästän samaan ajourien laitojen harvennustiheyteen kuin sampollakin. Itselläni on siitä kokemusta kun olin näytöksessä hakkaajamassa samassa leimikossa sampon kanssa. Itse olen sitä mieltä että pienin kone harvennuksille on vähintän ponssen ergo kuusi pyöräisenä H6 :n kouralla (en aja itse tuollaista). Kone on vakaa ja pitkällä puomilla päästään suuren ajoura väliin. Osaavissa käsissä se soveltuu niin ensiharvennukselle kuin päätehakkuuseen. Urakoitsijan kannalta kun nykyään on leimikoissa niitä kaikkia sorttia. Samaan kauppaan tulee niin aukkoa, 2-harvennusta, ensiharvennusta ja jopa energiaa. Mennä sitten pienellä koneella noihin päätehakkuisin tai väljennyksiin. Ei onnistu.
Noihin motojen hintoihin sen verran että hinta ei ole ongelma kunhan vain leimikoita löytyy. Yllättävää vain on että noita isojen ja pienten motojen hintaero ei ole suuri. Sampon hinta pyörii siinä vähän alle 300 tuhannen ja ergoja alkaa saamaan jo yli 350 tuhannen. Ja jos hinta alkaa huimata niin voihan sitä hyvällä käytetyllä aloittaa. Jos hyvästä käytetystä isosta maksaa jonkun Sampon hinnan niin onhan kuitenkin käytetävyys eri luokkaa ja loppujen lopuksi se ioskin menee lähes samoista väleistä kuin se pinempikin. Ajokone ne uravälit määrittää.
Metsuri motokuski 7.2.2014, 18:59Perskutarallaa…….Nythän ketju on aloitettu. Vastahan täällä on kirjoitettu että metsänhoito ei kannata eikä varsinkaan puunmyynti. Puunhinnat ovat romahtaneet eikä puunmyynti kannata. Nyt jo pohditaan mihinkä se ylimmääräinen raha sijoitetaan. Ketähän uskoisi…… 🙂