Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 9,031 - 9,040 (kaikkiaan 9,820)
  • Metsuri motokuski

    Pakotteet jotka ovat osaksi ajamassa venäjän taloutta kuralle laman lisäksi on melkoinen koettelemus Venäjälle. Ilmeisesti abietisti on stä mieltä että pakotteet ovat turhia. Mites sitten jos venäjä olisi miehittänyt osan etelä- ja kaakkois – suomesta. Olisiko silloin muiden maiden pakotteet venääjää kohtaan turhia ?

    Ilmeisesti siinä tapauksessa Suomen olisi pitänyt hoitaa homma kuntoon yksin. En usko että olisimme pystyneet siihen. Maailma on muuttunut viimeisestä maailmansodasta. Maailmasta on tullut globaali talous jossa jokainen riippuu toisesta. Nyt asia ilmeisesti alkaa käydä venäjällekkin selväksi kun jenkeistä ei saa varaosia Siperian öljypumppuihin. Ehkä nämä pakotetoimet rajoittavat muita vallanhaluisia maita toimimasta ja ottavat oppia mitä kannattaa tehdä kun näinkin iso maa kuin Venäjä saadaan polvilleen.

    Metsuri motokuski

    Simossa ajoi rattijuoppo itsemurhan toisen syyttömän auton keulaan jolloin kuoli syyttömät vastaantulijat sekä rattijuoppo. Laukaassa kuoli kolmihenkinen perhe kun kuljettaja ajoi rekan keulaan suoralla tiellä. Syytä voi vain arvailla. Näitä sattuu ja niille emme voi mitään. Samoin hirvikolari voi sattua vaikka hirviä olisi yksi / kunta. Nämä kaikki ovat valitettavia tapahtumia. Niitä vain sattuu valistuksesta ja ohjauksesta huolimatta.

    Ehkä eniten voimma yrittää vaikuttamaan noihin rattijuopppojen ja itsemurhia tekevien tekosiin. Niissä aina syytön vastapuoli on myös kärsivänä osapuolena ja usein menettää tykyvyttömyyden pitkäksi aikaa jopa kokonaan. Hirvikolareihin voimma vaikuttaa rajoitetusti mutta eläin kuuluu kuitenkin Suomen luontoon joten paikka kuuluu sillekkin löytyä. Omilla ajoasenteilla ja ajotottumuksilla voimme vaikuttaa myös hirvikolareiden määrään.

    Tuossa valtimon hirvikolarissa oli myös se huonoa tuuria kun vastaantulijat törmäsivät samaan hirveen ja sen jälkeen toisiinsa. Toivottavasti aikaa myöten saamme varmaan selville tappoiko hirveen osuminen vai autojen osuminen toisiinsa matkustajien kuolemat.

    Metsuri motokuski

    Eikös se noin aikaansaava mies jo vois laittaa oman pytingin pystyyn eikä notkua vuokralla jonkun pihapiirissä. Jos vaikka autoo pitäisi pitempään ja laittaisi pienempään omaan mökkiin ne setelinipun alimmaiset homehtumasta.

    Laitappa ammamies vaikka joskus kuva tai pari työsi tuloksista meille muille opiksi. Olisi mukava nähdä kuinka homma menee.

    Metsuri motokuski

    Tuo gps-paikannus perustuu nimenomaan sateellittipaikannukseen. Tanelin tarkoittaama mastopaikannus on ns kännykkäpaikannus joka ilmoittaa milla alueella kännykkä on rekisteröitynyt mastoon tai mastoihin. Nuo gps-paikannus välineet ovat nimenomaan ulkomaiselta toimijalta hankittuja palveluita joidenka aukottomuutta jonkun maksun maksuperusteena epäilen.

    Metsuri motokuski

    Itse kyllä uskon tuohon sähköautojen kehitykseen johonkin saakkaa mutta ei ehkä pitkien etäisyyksien maaseuduille. Ongelma noissa on akkujen vielä heikko kapasiteetti sekä hyvien akkujen kalleus. Uskon ehkä enemmän noihin hyprideihin joissa on polttomoottori sekä sähkö.

    Toiseksen tuo gps – pohjainen kilometriverotus ei ehkä vielä ole tarpeeksi luotettava. Nythän sitä helppo kiertää ja ostammehan tuo paikannuspalveluksen muualta. Entä siten jos niihin tulee häiriöitä. Kuinka sitten veloitus suoritetaan ? Jokin luotettavampi järjestelmä on oltava olemassa.

    Metsuri motokuski

    Kyllä se on aika kyseenalaista tuo puulämmitys jos puun joutuu ostamaan. Esim kuitupuun tienvarsihinta on siinä 30 € kiinto ja sitten ajo omaan pihaan ja pilkkominen. Minulla menee kattilassa noin 20 – 25 kiintoo vuodessa ja se ostettuna olisi tonnin luokkaa.

    Siihen kun lisätään työ (pilkkominen + rahtuu kattilaan sekä pannuhuoneen rakennuskulut) niin ei mistään edullisesta vaihtoehdosta ole kyse.

    No onneksi tuo raaka-aine on nyt ollut lähes ”ilmaista” mutta kaukaa ei juuri kannata omiakaan puita rahdata. Olen kyllä vakaasti harkinnut siirtymistä maalämpöön.

    Metsuri motokuski

    Nuo on niitä ”sahalan neron” linjauksia jotka eivät perustu mihinkään. Kierrä nyt AC vähän muitakin metsiä kuin omia ja sahalan niin näet mistä ne todelliset kasvuhäviöt johtuvat.

    Näillä hirvikannoilla niin kasvutappiot eivät todellakaan johdu hirvimääristä. Mutta jos aina katsotaan musta – valkoisilla laseilla niin eihän sitä muuhun päätöksiin voi tulla.

    Metsuri motokuski

    Minä olen sitä mieltä että jos viramiestyönä hirviä jahdataan niin tuo 150 milj ei riitä mihinkään. Täytyyhän toiminnalla olla myös katetta eikä se voi perustua pelkään todelliseen kuluun. Lähtekää vaikka siitä että 35 € / h + kilometrit / hlö niin aika sopiva hinta alkaa löytymään.

    Siinä metsänomistajat saavat pitää lihatkin kunhan todelliset kulut maksavat. Eiköhän tämä nykyinen seuruejahti ole kuitenkin aika kustannustehokasta.

    Metsuri motokuski

    Tuo on vähän kaksjakoinen asia. Jos metsä jätetään yhden harvennuksen vaiheeseen niin aika usein se ainoa harvennus on aika voimakas. Toisaalta puiden juuristot ovat sopeutuneet juuri sellaiseksi kun niiden tarvitsee ollakkin. Nyt kun harvennus tehdään vain kerran juuristo ei välttämättä kestä tuulikuormaa ja harvennus tulee tuulituhoille altiiksi.

    Tiedän mm että Metsäliitto harrastaa kuusikoissa tätä yhden harvennuksen kiertoa. Joskus raivasin heidän taimikoitaan ja silloin tiheys oli noin 1700 – 1800 kpl /ha. Ensi harvennusta myöhästetään muutamalla vuodella ja sitten kertaharvennuksena oikeaan lopputiheyteen. Ehkä tämä on se oikea kohta missä se harvennus kuuluukin tehdä ja varmasti ajankohta pitää olla oikea. Ei liian myöhäinen. Lahriski pienee ilman muuta ja kun talvet on mitä on niin näin ne harvennusajankohdat osuvat paremmin sopiville keleille.

    Metsuri motokuski

    Sama täällä. Kaikki halukkaat pääsee hirviporukkaan. Seurassa on toistasataa jäsentä ja vajaa 20 ottaa osaa hirvijahtiin.

    Tiedän myös sellaisen pääosin ”metsänomistajien” hirviporukan jossa on vain kahdeksan jäsentä eikä sinne huolita ulkopuolelta ketään. Yksi seuran jäsen olisi halunnut hirvijahtiin mutta porukka päätti että hirvenlihat on helpompi jakaa kahdeksaan kuin yhdeksään jako-osuuteen. Ikää ukoilla alkaa olla jo niin paljon että hirviä tahtoo jäädä pystyyn kun ei jaksa ja kykene. Mutta uusia jäseniä ei vain kannata ottaa. Minuakin on kysytty apuun koirineni mutta olen toistaiseksi jättänyt lähtemättä. Olkoon hirvet minun puolestani pystyssä. Tuollakin seuralla on varmaan 30 eri metsänomistajan maita ja hirvikanta säilyy todella hyvänä kun osa hirvistä jää aina ampumatta.

Esillä 10 vastausta, 9,031 - 9,040 (kaikkiaan 9,820)