Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 9,121 - 9,130 (kaikkiaan 9,382)
  • Metsuri motokuski

Paikallinen lehti kirjoitteli että karhu oli jäänyt autonalle. Karhu oli heittänyt henkensä tuossa kolarissa ja autokin oli mennyt hinauskuntoon. Mitähän elukoita tuonne metsään voisi jättää kun kaikki tupaa niitä vahinkoja aiheuttamaan.

Metsuri motokuski

On varmaan monen kunnan ja kaupungin ongelma tuo sama. Jotkin kunnat eivät hoida nuoria metsiä myöhästyttämällä harvennuksia tai sitten jättävät taimikot huonolle hoidolle , Päätehakkuut kyllä hoidetaan hyvinkin kun niistä saadaan eniten tuloja kaupunkien kassaan. Itse olen joskus katsellut että ainakin Keski- Suomen pääkaupunki hoitaa kyllä metsänsä esimerkkillisesti, Siellä on ammattimiehet puikoissa ja veronmaksajien metsät saavat erinomaisen hoidon.

Metsuri motokuski

Samanlailla se tilhikin on käynnistettävä. Onneksi siinä on primerpumppu jolla saa kaasuttimen täyteen helpommin. Mutta välillä on ryyppyä käytettävä siinäkin.

Metsuri motokuski

Itse olen noita yrittäjämetsureita muutaman kuukauden kesässä. Talvisin teen muita metsäalan hommia. Tämä metsuri ala on siitä mielenkiintoinen ala että se aika hyvin suojattu jo nyt alan ammattilaisten toimesta. Samoille apajille on aika haasteellista päästä. Sopivien työmaiden hankinta vaatii aikaa ja neuvottelutaitoa. Kun niitä sitten alkaa tulemaan niin töitä kyllä riittää. Kesällä raivuuhommilla pärjää ihan hyvin ja ansiotaso kestää vertailun mutta ahkerana pitää olla. Jo pelkästään maanomistaja tietojen hankinta on aika haastavaa ja omistajatietoihin on aika hankala päästä vaikka sopivia kohteita löytäisikin. Mutta työ on kuitenkin kausiluonteista. Sen vuoksi toinen ammatti siinä rinnalla on syytä olla.

Itse sain tälle kesälle neuvoteltua yhdeltä työnantajalta hyvän sopimuksen jolle teen hommia koko kesän. Ensi kesästä en vielä tiedä mutta jo nyt pari puuyhtiötä ilmoitti kiinnostuksensa. Taksaneuvotteluihin en kuitenkaan vielä päässyt mutta jos keväällä sitten jos muuta ei ilmaannu.

Nyt kun auto näyttää joillekkin olevan ”arvostuksen mittari” , minulle se ei ole, niin oma auto maksoi 36 000 euroo ja siitä huolimatta leivässä on hyvin pysytty. Mutta monta tankillistahan tuonon hintaan on saanut sahata 🙂

Metsuri motokuski

Pitäisihän AC:n se tietää että Metlan erikoistutkija ei päätä Suomen hirvipolitiikasta eikä varsinkaan puuntuotannosta. Turha sitä täällä on haukkua. Omia mielipiteitään puhelee ja ”juorukellokolleegat” niitä sitten viljelee eteenpäin. Noihin kannattaa suhtautua aika varauksella.

Metsuri motokuski

Minulla kanssa jo toiset pelttorit kun muita ei oikein saa. Pelttoreilla tosi huonoa tuo aseman pysyminen pusikossa. Joskus laittanut sen ilmastointiteipillä lukittuna yhteen asemaan. Sillei pärjännyt hyvin. Välillä perkauksilla olen käyttänyt 3M:m kuulosuojaimia ilman kypärää, jossa aseman vaihto on nappia painamalla. Ne ovat hyvät eivätkä kärsi kosteudesta. Nuo 3M:n suojaimet kun saisi kypäräsovitteella niin olishan hyvät. Noilla pelttoreilla ollut hintaa 100 € täällä ja onhan ne tosi herkät kosteudelle ja vaativat kuivattamista Miisun tapaan.

Metsuri motokuski

Nyt olisi kyllä hyvä tietää mihinkä väittämä perustuu. Minusta kaikki raaka-aineet ovat nousseet – 90 luvun tasosta. Se että onko se noussut samaa tahtia kuin muutkin raaka-aineet niin tuskimpa. Eikä tarviikkaan sillä kyseessä on uusituva raaka-aine. Täytyy muistaa että lopputuotteesta saatava maailmanmarkkinahinta määrittää pitkälti myös raaka-aineen hinnan.

Ja tuohon joustoon sen verran kone puolelta että -90 luvulla moton hinnan hakkasi kahdessa tai viimeistään kolmessa vuodessa. Nyt sitä ei tee edes viidessä vuodessa. Sen verran taksat ovat jäljessä kustannuksista.

Metsuri motokuski

Itse olen ajatellut niin että tälle pohjolan tiukalle rakennuspuulle on aina kysyntää. Keski-Euroopan puu on höttöpuuta ja katkontapituudet aika lyhyitä vääryydestä johtuen. Sen vuoksi hyvän tukkipuun kysyntä on taattua. Kuitupuumarkkinat voivat jatkossa olle uhattuja. Pohjolan kuitupuulle ei ole enää jatkossa sellaista kysyntää jos uusia tuotteita ei keksitä. E-puun osalta tilanne ei ole niin ruusuinen kuin jesse antaa ymmärtää. Massapolttoaineeksi siitä ei ole ja syitä on paljon. Tukipolttoaineena kylläkin tosin reilusti energiatukea se vaatii. Kilowattituntia kohden energiasisältö on e- puulla kehno. E-puu vaatii rinnalle aina edullisen massapolttoaineen, joko kivihiilen tai turpeen. Kumpaakin riittää kunhan haittavaikutuset saadaan koko ketjun osalta kuntoon. Kivihiilellä se taitaa olla helpommmin hoidettu kuin turpeella, jolla on myös noita vesistövaikutuksia.

Joten minusta nykyinen metsänhoitosuunta on aivan oikein ja jessenkin ajatuksille on varmaan myös tilaa. Mutta ei se nyt niin hyvä bisnes ole kuin jesse antaa ymmärtää. Olen sen verran paljon noita e-puu metsiä hakannut että jotain tiedän niiden kantorahatulojen kertymästä.

Metsuri motokuski

Itse käytän Ultrapointin koiratutkaa ja siinä henkilöpaikannusta. Samalla kun kävelen rajan kännykällä niin merkkailen nauhan palaset risuihin merkiksi. Sitten raivuun yhteydessä katkaisen nauhoitetut risut maahan. On toiminut hyvin ja tarpelliseen tarkuuteen on päästy varsinkin 1:10000 kartalla. Eikä vie pitkään rajan katselu. Omiin urakoihin en ole huomannut rajan merkkauksella olevan vaikutusta. Tuleepa samlla vähän silmäiltyä raivuu palstaa.

Metsuri motokuski

Totta on että pelkällä tilannenopeudella ei hirvikolareita vältetä. Mutta jos ajettaisiin rajoitusten mukaan ja hirvivaara merkkien kohdalla terästäydyttäisiin seuraamaan tienvarsia niin varmaan monelta kolarilta vältytään. Olen joskus kuullut sen että hirvenmetsästäjät ajavat muita tielläliikkuvia vähemmän hirvikolareita. En väitä että kaikki pitäisi osallistua hirvijahtiin mutta metsästäjät osaavat kiinnittää enemmän huomiota hirven mahdolliseen ilmaantumiseen ajoradalle.

Esillä 10 vastausta, 9,121 - 9,130 (kaikkiaan 9,382)