Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 9,131 - 9,140 (kaikkiaan 9,382)
  • Metsuri motokuski

    Hirvikolareita voitaisiin vältää tilannenopeutta alentamalla ja tarkkailemalla ajaessa teinvarsien reunoja. Samoin tienvarsien niitot (näkemäraivaukset) taatusti vähentää kolareita. Olen nähnyt videon jossa kaksi hirveä tuli keskeltä isoa peltoa tielle ja ensimmäinen auto kun hirvi nousi tielle väisti hirveä ja toinen auto veti suoraan kylkeen. En kyllä ymmärrä miten tällaiset kuskit yleensäkkin ajavat teillä. Näkyvyyttää hirviin varmaan satoja metriä ja aikaa havaita hirvet kunhan pää edes vähän liikkuisi kuskilla useita kymmeniä sekuntteja. Ihmetellä täytyy myös noita autoilijoita.

    Metsuri motokuski

    Tämä nyt vähän poikkeaa aiheesta mutta kun tuli tuo sektorisuojapuheeksi niin kokeilkaapa seuraavassa varhaisperkauksessa että otatte sen sektorisuojan pois. Minusta se nopeuttaa varhaisperkausta kun terällä voi leikata putken vieressä olevat vesat pois ja sahalla voi myös vetää perkauksessa. Siten saa koko terän kapasiteetit käyttöön. Isommassa puun raivauksessa ilman muuta sektorisuoja paikalleen.

    Metsuri motokuski

    Onhan se madollista, mutta jos se on talon lähellä niin suosittelen kantoon vain. Onhan se tosin hankala mennä kaatamaan noistakin korkeuksista ilman koriautoa tai sitten se on pätkittävä yläältäpäin pikkupätkiksi. Metsuriyrittäjät ovat kaatavat näitä ongelmapuita ja niille on niihin sopvat työvaljaat ja turvavarusteet.

    Metsuri motokuski

    Tuo ammattimiehen viimeinen lause oli kyllä täyttä totta. Itse kun olen harventanut vuosia noita metsiä niin olen lähes joka kerta törmännyt tuohon samaan ongelmaan. Tuolla meidänkin toimialalla ei ole kuin kaksi sellaista metsuria jotka todella osaavat tuon ennakkoraivauksen tehdä. Vikoja on useita mutta pääasiassa suurin vika on siinä että jätetään niitä pieniä kuusia sinne ”aukkopaikkoihin” jos ne vaikka kasvaisi. Nämähan ovat niitä pahimia jotka estävät sen näkyvyyden niiden harvennettavien puiden tyville. Samoin jätetään sellaista puuta pystyyn jotka eivät riitä ainespuun mittoihin. Pääasiassa raivaus kohdistuu niihin peukalonpaksuihin risuihin jota eivät paljoakaan hakkuuta haittaa mutta ovat raivauksessa helppoja. Nämä risut eivät ole haitaksi kuin puiden juurilla.

    Metsuri motokuski

    Minusta jessen vaihtoehto on hyvä. Kannattaa tarjota sellaisenaan ja jos ei kelpaa niin mihinkä hintaan sen saa ennakkoraivattuna. Jos ostajalla on puun tarvetta niin hän tarvitttaessa hoitaa raivauksen. Jos tarjouksia ei tule ei ostajilla ole tarvetta raivaamattomalle leimikolle. Sen jälkeen sitten yhteys paikalliseen mhy:een tai metsätalousyrittäjään joka hoitaa raivauksen. Ja tarjous uudestaan kehiin raivattuna leimikkona. Eiköhän sen jälkeen kaupaksi mene. Se mitä siitä jää käteen on sitten eriasia. Kyseessä on hoitohakkuu joka kannattaa tehdä vaikka tuotto ei kummoinen ole. Raivaamattomana ja harvetamattoman se ei ainakaan tienaa mitään jatkossakaan.

    Metsuri motokuski

    Niinhän se on. Eri toimijat antavat omat mitat omille tuotteille. Pikkutukki yleensäkkin on aika ongelmallinen tuote eikä aina se edullisin vaihtoehto hakkuulle. Varsinkin päätehakkussa tahtoo sitä tukkia mennä sinne pikkutukin puolelle. Jos kuidusta saa päätehakkussa hyvä hinnan niin kannattaa kaksi kertaa harkita ottaako pikkutukin ollenkaan.

    Metsuri motokuski

    Jos raivaukset tehdään kunnolla ja ajoissa niin ennakkoraivauksen tarvetta ei ole. Ennakkoraivauksella vain korjataan raivauksien puutteita. Mutta se on kyllä välttämätön toimenpide sellaisilla kohteilla jossa em. toimet on laiminlyöty. Minusta on turha pohtia sen kustannuksia tai järkevyyttä sillä työkohteet tulee olla sellaisessa kunnossa että niistä saadaan hyvä ja taloudellisesti kannattava työnjälki. Ei ole muita vaihtoehtoja. Ei muuta kuin raivaamaan ajoissa niin ongelmaa ei ole.

    Metsuri motokuski

    Minä olen sitä mieltä että jos isäntä haluaa kyytiin niin ilman muuta pitää ja täytyy ottaa. Sehän on sitä asiakaspalvelua. Itse otan aina isännän kyytiin ja kysyn häneltä haluaako hän tulla. Siinä on mahdollisuus erinomaiseen vuorovaikutukseen ja siitä saa sisältöä kumpikin henkilö. Olen monet palstan raivaukset saanut isännän tekemään kun kopista on katsottu vähän ”maisemia”. Toivottavasti olette halukkaita tulemaan koneeseen ja myös vierailkaa niillä palstoilla kun hakkuu on käynnissä. Jos motokuski ei jouda aina puhumaan niin ei se tairkoita sitä että olisitte epäsuosittuja työmaalla.

    Metsuri motokuski

    Niin ja yksi ongelma johtuu siitä että hirvi luontaisesti laumaantuu talviaikana. Onko syynä ikiaikainen petopelko tai jokin muu syy liikkumisen helpottamiseksi. Sen vuoksi pienikin hirvipopulaatio tekee merkittävää taimituohoa aina jollekkin mihinkä se lauma sattuu asettumaan. Ainostaan tuota voi välttää hyvällä taimikoiden hoidolla jolla hirvilauma ei löydä sitä mieleisintä ravintoa pajua, koivua ja pihlajaa ja jonkin verran katajaa. Mänty tulee sitten ravintolistalla vähän tuonnempana.

    Metsuri motokuski

    Mitähän siitä taimikosta raivataan ? Jos koivikkoa poistetaan niin eihän se tarvii kantokäsittelyä ja toisekseen jos kantojen koko on alle 10 cm niin ei ne tarvitse sitä muutenkaan.

    En usko että kantokäsittelystä juuri apua juurikäävän leviämiseen löytyy. Tuleehan niitä juuristo ja muita vaurioita poistettujen puiden juuriin joihinka kantokäsittely ei yllä. Eiköhän niille itiöille niitä kasvualustoja löydy jos tarvis. Samoin moton kantokäsittely ei ole niin aukoton etteikö niitä huonosti käsiteltyjä kantoja löydyt.

Esillä 10 vastausta, 9,131 - 9,140 (kaikkiaan 9,382)