Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 9,281 - 9,290 (kaikkiaan 9,361)
  • Metsuri motokuski

Ihmetelen vaan mikä asiantuntija Pertti Salolainen on ? Jos se on se kokoomuksen poliitikko josta edele kirjoitettiin..

Metsuri motokuski

Ihmisen pelko on aina yksilöllinen ominaisuus eikä oikeaa ja väärää pelkoa ole. Toisille pelkokynnys on matalampi kuin toisilla. Se on ilmanmuuta tuomittavaa että nämä ”pelkohysteerikot” saavat paikallislehdissä suhteettomasti palstatilaa ja lisäävät vain tuskaa niille jotka muutenkin ovat asialle herkkiä.

Minusta kaikilla on olemassa olon oikeus jotka luoja on luonnut kunhan se ei aiheuta toisille kohtuutonta tuskaa. Olkoon kyseessä sudet, karhut, hirvet tai myyrät.

Metsuri motokuski

Täällä pohjoisessa keskisuomessa on panoitettu yksi nuori urossusi, jonka seurassa on nyt ilmeisesti toinen susi. Sitä en tiedä milloin susi on pannoitettu mutta akut ovat olleet toiminnassa nyt jo ainakin vuoden. Sen verran me metsästäjät siitä tiedetään että se on siirtynyt länsisuomesta. Siihen en usko että pannoituksen aikana susi tottuu ihmiseen sillä pannoitus itsessään on aika stressaava tilanne sudelle kun se moottorikelkkalla ajetaan kiinni ja pyydystetään kepinpäässä olevalla silmukalla. Me metsästäjät saimme sudesta susipuhelimen kautta aina tilannekatsauksen missä se oli klo 2.00 jälkeen yöllä ollut. Sen mukaan me ohjasimme koiramme eri alueille jossa susi oli ollut. Itse pelastin ainakin kerran oman koirani susipuhelimenavulla kun olin menemässä juuri siihen maastoon josta paikannus oli tullut.

Susipuhelimen työntekijät ilmoittivat hienosti aina suden sijainnin eikä mitään salailua ollut. Olen aivan vakuuttunut siitä että mitä useampi Suomen susista saa pannan kaulaan sitä turvallisempaa yhteiselo on molemmille. Toivottavasti pannoitus jatkuu ja rahoitusta siihen löytyy. Nythän niitä pannoitetaan aika paljon metsästyskorttivaroista metsästäjien rahoittamana.

Metsuri motokuski

Jesse . Ei kai hinta e-puusta ole huono jos siitä saa 13 – 15 euroo kiinto ? Kysehän vaan on siitä kenelle ne kemeravarat menevät. Ostajalle vai myyjälle. Hyvin usein nuo energiayhtiöt maksavat sen 7 – 8 euroo kiinto ja ottavat sitten kemerat itselleen. Silloinhan raaka-aine on heille ilmaista. Kunhan teon maksavat.

Metsuri motokuski

Jos petoihin suhtautuu jossain määrin myönteisesti antaa vielä aika paljon tulkinnan varaa. Sehän tarkoittaa esim sitä että hyväksyy jonkin verran petoja jos ne pysyvät metsissä. Vaihtoehtoja on runsaasti. Jos tehtäisiin mielipide tiedustelu siitä että miten ihmiset hyväksyvät pedot jessen ja AC:n näkemysten pohjalta niin uskoisin että tulos oli muutaman prosentin luokkaa.

Kävin koiran kanssa aamulla pitkähkön kävelylenkin kelkkaurilla ja tuli tuo petoasia mieleen. Hankin oli suojan jäljiltä kuin veitsen terät ja upotti ainakin koiraani. Ei ole epäilystäkään millainen saalistuskeli susilla tällainen keli on. Voi vaan arvata mistä ravinto nyt haetaan jos haaskoja ei ole käytössä kun saalistus ei muuten onnistu.

Metsuri motokuski

Kyllä se taitaa niin olla että ilman kemeraa nämä suomen metsät jätettäisiin paljolti hoitamatta. Se on totta että kemera rahoitus kohdistuu niille jotka metsiään eivät hoida. Eivätkä aktiiviset metsänhoitajat kemeraan tartu. Onhan tuo kemera vähän sellainen metsän pelastus ja suurin kasvutuotto on hiipunut kun kemeran piiriin metsä tulee. Tuossa Taneli jo totseikin että ilman kemeraa energiapuukauppa loppuisi. Näinhän se on. Nyt energiapuusta maksetaan 3 – 5 euroo motti ja kemeran tuki on kympin luokkaa. Itsekkin olen ollut hyvin kriittinen noihin tukiaisiin mutta onhan se osaltaan auttanut työllisyydessä hiljaisina aikoina energiapuunkorjuuna.

Tätä voisi osaltaan verrata telakkatukiin jolla Suomen kannattamaton telakkateollisuus pidetään keinotekoisesti hengissä.

Metsuri motokuski

Nykyyään ainakaan douglas kuusella eikä juurikaan lehtikuusella ole suurempaa käyttöä teollisuudessa. Me ainakin hakkaamme douglakset ja lehtikuuset polttorangaksi harvennuksilta. Douglakset tahtovat muutenkin olla niin huonolaatuisia , mitä minun eteen on tullut, että niistä ei sahapuuksi ole. Samoin lehtikuuselle voisi hyvinkin kysyntää olla mutta määrät pitäisivät olla kohtalaisen suuret. Taitaa olla vain turavllisempi kuin istuttaa koivulle koko kuvion ja katsoo sitten seuraavassa ikäpolvessa josko kuusi menestyisi.

Metsuri motokuski

Jos metsävaratiedot tulisivat julkiseksi olisi metsähoitotöiden tarjoaminen entistä helpompaa. Minusta hyvä ajatus. Nythän se on mhy:n ja puuyhtiöiden monopolia

Metsuri motokuski

Kyllähän tuo kantokäsittely onnistuu hyvin motolla. Meillä ainakin aineen toimittaa puunostaja joten määrästä ei tarvitse tinkiä. Sen vuoksi sitä kyllä ajetaan riittävästi ja peittoa myös tarkkaillaan kokoajan. Mutta aukoton se peitto ei ole kaikkien kantojen osalta johtuen kantojen suuresta kokoeroista. Itse olemme aukaiseet kaikki laipan reijät jotta peitto olisi mahdollisimman hyvä ja taisainen aineen menekin kustannuksellakin. Tanelin reppuruisku sopinee hyvin varmaan aukkohakkuuseen mutta luulen että harvennuksilta osa kannoista jäisi havujen alle. Toisaalta useamman hehtaarin käsittely vaatii jo aikamoisen veden kannon metsään. Viime kesänä minulla meni harvennuksella vuorossa noin 50 litraa ainetta.

Olen samaa mieltä yhden kirjoittajan kanssa siitä että monesti kuiva kesä on parempi kuin talvihakkuu. Nytkin lumipeitteen alla on sula ja vetinen maa täällä keskisessä suomessa ja en tiedä onko tämäkään niin hyvä harvennusaika kuusikoille, vaikka sitä tehdäänkin. Monesti luulen että kuivakesä hyvin havutetuilla urilla on varsin hyvä ajankohta.

Metsuri motokuski

Tuohon en oikein usko että juomaveden otto yläjuoksulta lopettaisi raakkujen kelvolliset elinolosuhteet. Silloin kyllä jos juomavedeotto muuttaa joen vedenlaatua happamampaan suuntaan. Syynähän silloin on lähinnä masiiviset metsäojitukset ja maanviljelys. Eniten kai raakkupuroja ruoppausten lisäksi ovat juuri tuohonneet tehometsä- ja maatalous. Jokainen sen varmaan on havainnut millaisia nykyään ovat korpilampien vedet ja niistä lähtevät laskuojat. Ruskeaa humusperäistä vettä vaikka turvesoita ei ole lähimaillakaan.

Esillä 10 vastausta, 9,281 - 9,290 (kaikkiaan 9,361)