Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset
-
Tuossa kyllä jesse olet oikeassa että jos haluaa uudistaa koivulle niin eipä paljon tarvii taimia ostella. Niitä kyllä piisaa. Tietenkin täytyy harkita jos alue on hirvien talvehtimisaluetta niin siinä tapauksessa on aika uhkarohkea toimenpide. On niissä isoissa koivuissa sitten syksyllä teerenkin mukava istuskella ja antaa vähän ääntäkin.
Metsuri motokuski 8.7.2013, 11:23Ei mitään haittaa. Ko aine vaikuttaa lehtien kautta juuriin. Ei siis leviä maassa taimesta toiseen. Pelloilla saatetaan kyntö tehdä jo viikon jälkeen myrkytyksestä ja aine on vaikutuksen tehnyt. Sen vuoksi aine ei tehoa niin hyvin pelkiin vesojen kantoihin vaan olisi ssatava menemään lehtien kautta.
Metsuri motokuski 7.7.2013, 12:57Kyllä se on aika pitkälti totta mitä suorittava kirjoitti. Nytkin olen tänä vuonna harventanut reilut 30 ha taimikoita ja kun työmatkalla katsoo niin enemmistönä on niitä taimikoita joihinka ei ole kajottu istutuksen jälkeen. Olen monesti miettinyt että jos noita minulle tarjottaisiin urakalla tehtäväksi niin en menisi kuin tuntikorvauksella töihin. En tiedä jos samaan puntariin laitetaan hirvien tekemät tuhot ja hoitamattomat taimikot niin luulen että suurempi taloudellinen merkitys negatiivisessa mielessä tulee hoitamattomista taimikoista. Totta on myös se että yksittäiselle metsänomistajalle voi hirvetkin tehdä merkittävää vahinkoa.
Metsuri motokuski 7.7.2013, 08:36Itselläni samalainen Wizard ja toiminut aika hyvin. Tosiaan se rajoitinruuvi kannattaa heittää mäkeen. Itse heitin se jo ensitestauksen jälkeen. Mutta jos tänä päivänä päältä ajettavaa leikkuria ostaisin niin vaatimus olisi ehdottomasti etuleikkuri ja hydrostaattiveto.
Metsuri motokuski 6.7.2013, 18:50Kyllä se jesse on vain raivattava kun palkkatyönä sitä toiselle tekee. Eihän siitä mitään tule jos 5 – 10 cm välein koivua on ihan lavana. Täytyyhän se porkkanapenkkikin harventaa.
Metsuri motokuski 6.7.2013, 10:59Yhdyn täysin suorittavan mielipiteeseen. Jotenkin vielä enemmän ottaa nämä keppimetsät päähän kun koko kesän on raivuulla kulkenut ja metsiä hoidellut ja sitten kun motokausi alkaa ja lemikoksi tulee keppimetsä. Tekisi mieli keula kääntää takas lavetille ja lähtee muualle. Tämä vain sen vuoksi että kuinka paljon voidaan saada aikaan pienellä työllä ja vaivalla olosuhteet sellaiseksi että työ on mielekästä jokaiselle osapuolelle. Tämä ei ole todellakaan mikään konekysmys. Itse ajan punaista konetta ja se on varmaan yksi parhaista harvennuskoneista kääntyvän hytin vuoksi. Siitä huolimatta keppimetsä ei ole sen parempi sillekkään.
Metsuri motokuski 6.7.2013, 10:35Samaa mieltä mönkijästä kuin aloittaja. Jos mönkijä kuski ei osaa huolehtia painopisteestä mäessä niin ympärikeuliminen on tosiasia. Itse ajan noita mäkijä makaamalla lähes tangon päällää. Painopisteen ollessa etupyörien päällä. Monelta tämä tieto puuttuu ja istutaan tukevasti penkissä ja painopiste jää liian taakse. Kyllä tuo turvakaari olisi hyvä lisävaruste ja ehkä tiedottaminen asiasta auttaa myös.
Metsuri motokuski 6.7.2013, 10:30Joka arkiaamu sinne raivuulle tulee mentyä. Tuossa viiden jälkeen kun menee ja klo 11 maissa lopettelee niin paarmoista ja hyttysistä vielä selviää. Mutta se nyt on tullut huomattua ettei ainakaan raivuun kannalta tuo kantojen nosto ole ollut mikään fiksu ratkaisu. Olen perkaillu vajaa 10 h aukkoja joista kannot on nostettu niin ainakin kosteimmilla kohdilla koivuvitelikkö on armoton. Se menee ihan kuin ”heinän” niitoksi. Puolihehtaaria on kovassa päivän saldona. Nyt ainakin sen olen huomannut että ensi vuodeksi pitää perkaustaksaa tarkistaa ylöspäin. Onkohan moni pohtinut sitä kuinka hyvä bisnes tuo kannonnosto tosiaan on lisääntyneen raivuun takia ?
Metsuri motokuski 4.7.2013, 15:58Tuota en tiennyt. Täytyypä tarkistaa oman yhtiön käytäntö syksyllä kun lähden taas tuonne koneen ohjaimiin.
Metsuri motokuski 4.7.2013, 15:34Niin tarkoitin että vaikka palstalta ei tule kuin nuo kolme vaneripölkkyä niin nekin teen enkä hakkaa niitä kuiduksi.