Käyttäjän Ola_Pallonivel kirjoittamat vastaukset
-
Meinaakos se kaveri myydä puut motomitalla, vai painon mukaan?
Ola_Pallonivel 16.12.2020, 13:56Sekaisin meni ainakin minulla. Ja kyllä, tuossahan tuo asia oli hyvin tiivistettynä.
Ola_Pallonivel 16.12.2020, 12:33Ollaan jo melko kaukana otsikon aiheesta, kun saatiin diesel moottoritkin keskusteluun mukaan. Vesi dieselin seassa on hieman eri asia, kuin bensakoneessa. Ja että monet autoilijat lorottelee 2T-öljyä auton tankkiin? Oisko ne kuitenkin Trabantteja, joilla jätkän kaverit ajelee? Siitä öljystä on ruiskuille ihan varmasti enemmän haittaa kuin hyötyä.
Ola_Pallonivel 16.12.2020, 11:55Aloittaja kyselee kaverin puolesta.
Tein kaverin metsässä motolla pienen hankinta hakkuun, 100-mottia. Itse olen motokuski niin ’liisasin’ työnantajalta koneet joilla tein kaverin hakkuun. Kysymys kuluukin miten verottaja tämän näkee kun kaveri myy puut hankintana, mutta ulkopuolinen tehnyt. Itse otin koivuina tekopalkan noin 30mottia.
Tolopainen on oikeassa, ettei tuo ole normaali hankintakauppa. Mutta jos sen haluaa verottomaksi hankinnaksi vääntää, on totuutta hieman muunneltava. Jos meinaa verottajalle ilmoittaa menopuolelle kustannukseksi 30 kuutiota puuta, on varmasti lisäselvitys edessä.
Itse merkkaisin veroilmoitukseen, että olen ne itse sahannut ja itse koneella ajanut (esim. mönkijä).
Aloittajana jättäisin 30 kuutiota koivua ilmoittamatta veroilmoituksessa.
Ola_Pallonivel 15.12.2020, 21:02Kai siitä kuitti pitäisi olla, jos verotukseen meinaa laittaa?
Muuten on vääristeltävä totuutta ja merkattava, että itse on ajanut omalla kalustolla. Ei verottaja rupea tutkimaan, onko käytössä ollut mönkijä tai kelkka. Polttopuut on sitten pimeää palkkaa, soosoo.
Ola_Pallonivel 15.12.2020, 18:55Jätkä elää edelleen siellä 60-luvulla. Lähimuistihan se tahtoo mennä, kun tulee muistin kanssa ongelmia.
Noihin nykyisiin viinabensoihin sekoittuu myös pieni määrä vettä. Ei se jää tankkiin lillumaan, vaan menee sylinteristä läpi taivaalle. Ei tarvi tenttua tankkiin laittaa nykyään, eikä ole tarvinnut laittaa 90-luvun jälkeen.
Ola_Pallonivel 15.12.2020, 10:54Taitaa nuo teloissa olevat nappulat rikkoa kaiken, mihin osuu. Saa olla melkoinen havumatto päällä, että suojaa juuret.
Ola_Pallonivel 15.12.2020, 10:06Haapa se vasta herkkua onkin, ne menee ensimäisenä hirven suuhun.
Pari epäonnistunutta luontaisen uudistamisen pienaukkoa löytyy, jossa haapa yrittää vallata alueen. Kaikki syödään, risuja vaan pilkistää lahoamassa heinän seassa.
Ola_Pallonivel 15.12.2020, 10:02Istutin mäntyä rinteeseen, joka on kallioinen ja kivinen. Paikoin jopa hankala liikkua. Seurauksena melkein kaikki männyt syötiin alle vuoden sisään istutuksesta.
Ne hirvet tulee sinne viimeistään keväällä, kun taimet pilkistää lumen pinnalla niin kuin tarjottimella. Ja lumi tasoittaa kulkemista. Minä vielä raivasin kaiken ryönän pois ennen istutusta, taisi olla virhe.
Varaudu Tricon käyttöön, ja koivulle taitaa olla hankalampi levittää. Ainakin sitä kuluu enemmän.
Ola_Pallonivel 13.12.2020, 18:49Nuo hirvistä kertovat liikennemerkit on ihan turhia. Itse en reagoi niihin ainakaan mitenkään.
Ja kuten arvailin, vähiin jäi kommentit niistä alueista, joissa mäntyä/koivua VOI istuttaa ilman pelkoa syömisestä.
Melko turhaa on taimien jalostus, jos sitä ei voi hyödyntää.