Käyttäjän Petkeles kirjoittamat vastaukset
-
”Tuoreella ja puolikuivalla on eri kerroin, mutta kertoimen valinta on ostajasta kiinni.”
Jos ostaja noudattaa lakia, se on kiinni tasan puutavaran säilytysajasta ja ajankohdasta. Onneksi.
Kyllä hieskoivunistutusta on käytetty pellonmetsityksessä. Tosin melko lyhyen aikaa ja sellaiset kohteet ovat harvinaisempia. Esimerkiksi minulla on ostopalstalla 5 ha hieskoivulle istutettua niittyä. Varmasti nopein ja varmin ratkaisu saada metsä aikaan reheville korpimaille.
Komppaan jätkää. Metsässä voi tehdä hommat kerralla oikein.
Itseäni toistaen informoin myös Jalkaselle, että minä tavan kuolevaisena sain männikön enskansta sellaiset 53 euroa hankintalisää/päivä kun vähensin ajomiehen taksan ja sahakulut. Tämä tulos vaati hieman yli neljän tunnin päivittäistä oleskelua metsässä.
Kuulostaa varmaan surkealta jos on teollisuuden palkkoihin tottunut, mutta tämä susirajan sissi on leivässä pysyny 🙂
Mulla on tullu vähän lumen aikaan hankinnasta sellaset viis-kuuskymppiä päiväpalkaks ajokustannus ja varusteet vähennettynä.
Enpä ois arvannu että kuitupuun apteerauksestaki voi tehdä ongelman. Muistelen kouluajoilta että esim. todella jäykässä tasan kolmoseksi teossa menetettiin huimat 4% tilavuudesta vapaaseen katkontaan verrattuna. Ja vapaalla katkonnalla jokainen hankintaa tehnyt tai moton jäljissä kulkenut näkee, että ei siellä metsässä ole hakkuun jäljiltä edes hellapuiden keruulle mahiksia.
Kiristyvien tehokkuusvaatimusten ulottaminen kuormattavaan puutavaraan on ihan ymmärrettävää. Muutenhan nuo pöllit voitas vielä vaikka uittaa perille.
Karvahatun tai pipon taitteessa liitu. Ja sätkä huulten välissä.
Ammoisina aikoina on toisessa voinu olla kappalelaskin kiinni. Riippuu tieten mistä tykkää.
Susi on ensisijaisesti vallankäytön väline. Sen avulla voi leimata toiset junteiksi peräkamarinpojiksi ja toiset tietämättömiksi viherpiiperöiksi.
Ainaki 460 Tilhi (460 Tilhi = raivaussaha, topicin alkuperäinen keskustelunaihe) rääkäsee tyhjäkäynnin läheltä kaasua painettaessa mukavan kuulosesti kun M-Tronic vetelee seoksia kohdilleen. Kuulee jo äänestä ettei kaasarivehje ole kyseessä. Moottorisahoissa sama juttu. Hienoja vehkeitä.