Käyttäjän purutpois kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 35)
  • purutpois

    kuusitukin katkonta perustuu niihin läpimitta/pituus yhdistelmiin joten saattaa jäädä joitain paksuja latvoja kun apti on ehottanut jo tyvellä ei niin ihanteellista mittaa tarkan jaon kannalta ja monesti toisiksi viimenen haluttu tukkimitta on sen pituinen että tietyn mallisella puun kapenevuudella saattaa jäädä hieman paksu latva mutta tuo 170mm ja niin ei siintä montaa kymmentä senttiä enää tukkia tulisi kun lpm jo 160mm. kuulostaa kaikkien kannalta hyvältä jaolta tukkikertymä puun kokoon nähden varmaan hyvä ja saha on saanut niitä mittoja mitä se tarvitsee. muuthan ovat tod.näk apumittoja joita ei saa liikaa tulla koska niille mitoille ei ole kysyntää.

     

    purutpois

    joo ei niistä pikku urapainaumista kannata ensimmäisenä olla korvausta pyytämässä jos on kuvion kesäkorjuukelpoisena myynyt kenellä muulla kun maanomistajalla on parempaa tietoa kuvion joka notkelmasta… jos tietää että siellä pehmyitä kohtia on niin myy talvikohteeksi huonommalla hinnalla, jos ne pikku raiteet haittaa näin ainakin itse teen.  ja itse olen nauhannu kesä harvennuksella pehmeät kohat pois jos niitä vähän ja harventanut talvella polttopuuksi näin saanu kesäkorjuu kelpoisen talvileimikosta.

    purutpois

    karsittu ranka puutavaralajiksi normi tukkien ja kuitujen lisäksi auttais tuossa energiapuun kysynnän lisääntymiseen. jakaisi puun siten että saisi latvoista rangan, myöskin lepät, kuivat, ja vähemmistö lajit mitä ei ole kannattavaa hakea tolppa-autolla niin kaikki hakepuu kasaan toisi kannattavuutta kaikille kuitu olisi parempaa autoilijoille ja konemiehille olisi laji mihin kelpaa semmoinen puu mistä ei ilkeä kuituakaan tehdä. ja myyjä saisi hieman paremman tilin ja siistimmän metsän.

    purutpois

    iso kone enemmän puuta tien varteen/tunti se on näinä aikoina ratkaiseva tekijä kun taksat on kannattavuuden rajoilla pitäiskö maksaa sitten vähempi puusta ja siirtää se osuus koneyrittäjille no ei se tietysti niille mene vaaan metsäfirmat laittais omaan kassaan  eli ei hyvä ratkaisu sekään. jospa koneyrittäjät kokeilisi kakkoa kannattavamman taksan toivossa no eipä taija kellään perse kestää lakkoilla niinä aikoina kun ei ole kelirikkoa tai koneet seiso huonon puun menekin takia. ja onhan nämä korjuukelit ollu kehnot ja sillon kun olis hyvät kelit ei teollisuus tarvitse puita ja tienvarsi varastoon ei nykyyään saa hakata kun pääoma seisoisi tienvarressa

    purutpois

    monet lyhyet mitat ovat apumittoja joita ei saa tehdä esim. kun jotain 5%kappalemäärästä että niihin lyhyisiin mittoihinkaan ei pitäisi liikaa turvautua hyvän katkonnan toivossa.

    purutpois

    Samaa mieltä. Riippuu jopa siitä kuka on laaduttamassa tuntuu eri laaduttajalla olevan semmonen 2%ero raakkien määrässä toisen mielestä juuri oikean laatuista tukkia ja toisen vuoron mielestä aina liikaa mutkaa tai lenkoa.

    purutpois

    lumppaukseen perehtynyt kuljettaja näkee aika hyvin lahon väristä  ja onko keskellä vai reunassa sen että lähteekö lumpilla vai kannattaako tehä suoraan kolmossellu.

    purutpois

    myyjän kannattaa kertoa korjuuntekijälle jos haluaa että lumpilla lähtevät viat haluaa polttopuuksi. sillon voi sopia mahdollisen pituuden lumpille ja että ne pätkii vähän  sivuun etteivät jää karsiessa oksakasan alle. toki kaikkihan eivät lumppaile vaan tekee sellun suoraan koska lumpin teosta ei yrittäjä saa penniäkään sen sijaan polttoainekuluja tulee. ehkä kannattaisi olla valmis maksamaan yrittäjälle lumppien teko niin molemmat voittaa. moton tuntiveloitus ei kummiskaan paljoo yli satasta ole niin sitä tuntiin melkomoisen kasan lumppeja pätkii. ja tukkisaanto paranee jos 60cm lumpilla saadaankin vika pois sellun jos ottaisit niin siitä lähtis viellä 2m paksua tervettä tukkia selluun pilkkahintaan

    purutpois

    hyvinhän se meni itellä sattunu noita kohteita laidasta laitaan videon kaltaisista helpoista kohteista hankaliin joissa jopa eh kokoinen metsä alla ja päällä 3-5m3 puita niissä ei mielestäni pitäisi enää tulla moittimaan kuljettajaa jos tulee reikiä. mutta lähtökohtaisesti kaikkien kannalta olis helpompaa kun ylis puut kaadettais heti kun on saatu se taimikko alle. ihanne tapaus 30 senttinen taimikko ja lunta puolimetriä kevät hangilla. no se ei onnistu ihan jokapuolella valtakuntaa…

     

    purutpois

    ei kait keskikäreys 74 litraa nii ainakaa paljo enempää toinna sahapuita haaveilla kummiski huonot ois tarkotus harvennella pois ja ne suorat pystyyn jättää…

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 35)