Käyttäjän Puuhastelija667 kirjoittamat vastaukset

Esillä 7 vastausta, 11 - 17 (kaikkiaan 17)
  • Puuhastelija667

    Juuri on vajaa 10ha konekylvetty männylle ja kaveriksi parhaisiin paikkoihin istutettu harvakseltaan kuusta. Muuten omistuksessa pientä ja isompaa männyntaimikkoa joista osa istutettu ja osa luontaisesti uudistunutta. Pääosin hyvin onnistuneet mutta uusinta tapausta seuraan nyt mielenkiinnolla.

    Puuhastelija667

    Vajaan hehtaarin ja vielä huonon kulkuyhteyden päässä istuttaisin kyllä ilman muokkausta jos olisi omassa metsässä. Seuraavana keväänä sitten kävisin täydentelemässä jos tarvetta ilmenee. Toki riskinsä tuossa on että menee persiilleen. Mutta jos kyseessä joku vajaa hehtaarin plätti niin ei siellä nyt miljoonan tappiota tee vaikka se vähän epäonnistuisikin.

    Puuhastelija667

    Josneredilla aloitellut mukulana raivuut. Nykyyn isompana mukulana käytössä 490 stihl ja ihan hyvin pelannut. Ei moittimista tällaiseen harrastekäyttöön ku raivailee hehtaarin kaksi keskimäärin vuodessa annakkoraivuuta tai taimikonhoitoa.

    Puuhastelija667

    Tuolla liito-kintaalla saa helposti tehtyä kiusaa kenelle vaan maanomistajalle. Ilmoitat mahdollisesta havainnosta, se lätkäistään kartalle ja kiusa valmis. Kukaan ei käsittääkseni maastossa käy havaintoja tarkistamassa ja iso osa niistä vallan perättömiä. Kun havainto on kartalle saatu merkittyä on se välillä pirun vaikea saada pois sieltä. Yhden olen elämäni aikana saanut poistatettua naapurin 5ha ja noin 4m kuusen taimikosta kun tuumasin että jalankos se tuolla kulkee.

    Puuhastelija667

    Itse olen joskus ladannut tien varressa kaksi taimivakkaa täyteen ja kantanut istutusalalle. Varsinaisen istutuksen olen suorittanut yhdellä vakalla ja toisen tyhjentyäessä vaihtanut suoraan toiseen. Ei ole silloin niin usein tarvinnut talsiatien varteen hakemaan täydennystä. Mutta itse istutusvaiheessa turha raahata kahta vakkaa mukana. Hidastaa ja hankaloittaa turhaan työsentelyä.

    Puuhastelija667

    Veikkaan suoraan että ei täyty ehdot tuohon metsälahja-vähennykseen. Pääasiassa auttaa vaan isojen tilojen vaihdoksissa.

    Voihan vaihdoksesta tehdä tappiin asti kikkailemalla vaikka kuinka mutkikkaan ja väistellä jokaisen maksun mitä mahdollista mutta onko se loppuviimein vaivan arvoista? Pahimmassa tapauksessa jossain kiemurassa teet virheen ja verottaja iskee kyntensä touhuun. Välillä vain suoraviivainen ja helpoin ratkaisu on ”paras”.

    Puuhastelija667

    Mistä olet tuon arvion metsälle hankkinut vai oletko laskenut sen jollain netin ilmaislaskurilla?  Niissäki vaan voi äkkiseltään olla heittoja.

    Mutta itse kysymykseesi vastaisin että jos alue on pääosin taimikkoa/nuorta metsää josta ei merkittäviä hakkuutuloja ole irrotettavissa niin siirtäkää tilan omistus lahjana seuraavalle sukupolvelle. Olettaen että seuraava omistaja on nuorempi henkilö jolla on muutakin rahanmenoa kuin tuo metsäpalasen ostaminen.

    Jos taaskin raha ei ole minkäänlainen kynnyskysymys niin sitten lahjaluonteinen kauppa jolloin saadaan syntymään tuo vähennys.

    Tällainen ajatus itselle tuli mieleen näin äkkiseltään noiden annettujen pohjatietojen perusteella. Ja kysymyshän oli kuinka edullisimmin vaihdos tehdään uuden omistajan näkökulmasta.

Esillä 7 vastausta, 11 - 17 (kaikkiaan 17)