Käyttäjän rekkamies kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 99)
  • rekkamies

    Kuljetusten ohjaukseen on kehitteillä LogForce, tai on jo koekäytössä muutamissa autoissa. Mukana alkuvaiheessa samat yhtiöt kuin WoodForcesssa. Tavoitteena on helpottaa samojen autojen käyttöä eri yhtiöiden kuljetuksissa.
    Hieman hankala tuntuu olevan käyttää, vielä kaipaa kehittelyä.

    rekkamies

    Tasapuolisuuden nimissä on todettava, että suomalaisilla kuljetusyrityksillä on samanlaiset mahdollisuudet harrastaa kabotaasia muissa EU maissa. Satamäärin oli suomalaisia autoja keski-euroopassa Cemt-liikenteessä, Ruotsissa myrskypuun ajossa ym. Itsekin tullut Ruotsin puolella kabotaasia harjoitettua.
    Emme enää voi, eikä kannata rajoja pyrkiä sulkemaan ja tänne eristäytymään.
    Vähän sama tilanne kuin puun tuonnin kanssa Venäjältä, teollisuus tuo minkä tuo, emme me metsänomistajat sille mitään mahda. Pitää vaan sopeutua.
    Oma lukunsa tietysti tuo saadaanko valvottua, että täällä tehtävästä työstä pitäisi maksaa täkäläiset palkat.

    rekkamies

    Ennakolta suunnittelemattomia puu kauppoja tuli tehtyä,ensin viime talven tykkylumen katkomia ja sitten kahdenkin kohdalle sattuneen myrskyn leimaamia.puita.
    Myönteistä kumminkin oli, että kaikelle puulle löytyi markkinat ihan kohtalaisella hinnalla. Osa hankinnalla ja osa pystykaupalla myytynä. Viimeinen hankinta vielä ajon osalta kesken pakkasia odotellessa.
    Pari hehtaaria aukkoa valmiiksi mätästettynä ensi kevään istutuksia varten.

    rekkamies

    Kuorma-auto puolella tehojen nosto ohjelmointia muuttamalla on hyvinkin yleistä. Varmaankaan päästöt kaikilta osin eivät ole alkuperäisellä tasolla, menevät kumminkin katsastuksen päästö mittauksista heittämällä läpi. Mielenkiintoista on, ettei polttoaineen kulutus juurikaan nouse huomattavassakaan tehojen nostossa.

    Omassa taloudessa kaksi WV konsernin dieseliä vm. 2011 ja 2014. Uudemmalle ei kai tarvitse tehdä mitään, vanhemmasta tuli kirje, että ottavat jossain vaiheessa yhteyttä mahdollista korjausta varten.

    rekkamies

    Vaikea on laidasta toiseen poukkoileva työllisyys tilanne yrittäjien kannalta.
    Isot voimalaitokset ottavat vuosittain suunnilleen vakiomäärän vastaan sahateollisuuden sivuvirtoja, kuorta ja purua, jotka melko suuria määriä ovat nekin. Metsähakkeen määrä sitten joustaa kulutuksen mukaan.
    Melkoinen ennustaja tulisi energiayhtiön puunhankinnasta vastaavan olla, koska aina on varattava puuta maksimikulutuksen mukaan, ettei lopu kesken.
    Puun pieni heikkous on juuri huono säilyvyys varastossa. Peittäminen parantaa jonkun verran tilannetta.

    PS. Eilen illalla poliisi pysäytti tarkastelemaan energiapuu kuormaa, sitomisia, painoja ym. ym. Ihmettelivät mihin noin homeisia puita viedään. Ei tullut sakkoja.

    rekkamies

    Hieman hirvihöpötyystä täältäkin päin. Meidän kylån porukka sai jo pari viikkoa sitten hirvensä kaadettus. Runsaasti tuntuu hirviä olevan, seura arvioi metsästyksen jälkeen jääneeksi kannaksi 5/1000 ha. Seurassa on paljon myös maanomistajia, jotka ovat kärsineet tuhoista metsissään.Ensi syksyksi aikovat enempi lupia anoa.

    Kovasti meiltäkin ovat nuorempia miehiä ikääntyvään porukkaan mukaan pyydelleet. Saa nähdä joko ensi syksynä innostuvat. Itse ajan puutteen vuoksi tyydyn silloin tällöin rusakoita jahtaamaan.

    rekkamies

    Ensimmäiset muistikuvat puunajosta 60-luvun puolivälin, ehkä vähän jälkeen paikkeilta. Isäni veljensä kanssa ajoi ropsia Äänekoskelle, oli viimeisiä aikoja kun vielä käsin lastasivat metsässä kuoritut kaksimetriset ropsit kyytiin. Oli myös sellainen puutavaralaji, kun sippi jota nykyään ei tunneta. Sitä en muista oliko sipit kuorittu vai kuorineenko olivat. Tehtaalle niitäkin ajoivat.
    1973 öljykriisin aikoihin ajattelin, että varmasti öljy loppuu ennenkuin saan ajokortin ja pääsen kunnolla ajelemaan.
    No, öljyä on riittänyt ja ajamaan on päässyt.

    Samaisen öljykriisin aikoihin meillä kannettiin öljypoltin pihalle, ja alettiin lämmittää huushollia puilla. Noihin aikoihin vanhempani ostivat ensimmäisen metsäpalstan, josta aluksi vain polttopuuta hakattiin. Sieltä ovat lähtöisin metsäiset harrastukset, jotka ovat säilyneet vain vahvistuneet näihin päiviin asti.

    rekkamies

    Ensiharvennusta aloiteltiin jo ennen valiomyrskyä, sitten piti siirtyä tuulenkaatoja keräilemään. Puomivinssi laitettiin kronokseen. helpottaa yksittäisten tuulenkaatojen keruuta. Harvennus jatkuu kunhan maassa makaavat puut saadaan kerättyä.

    rekkamies

    Ahkerampi olen tällä palstalla ollut lukemaan, kuin kirjoittamaan, mutta kolme ensimmäistä vaihtoehtoa osuvat lähimmiksi.
    Mukava on lukea asiantuntijoiden kommentteja ja verrata niitä omiin havantoihin metsässä.

    rekkamies

    Viikonloppu sahailtiin tuulenkaatoja hva 550xp:llä ja stihl 241:llä. Kaksi sahaa tarvittiin, kun myös nuorisoa jouti metsätöihin.
    Molemmat sahat toimivat kuin ajatus, mutta jostain syystä stihl meillä toimii selvästi paremmin pienkonebensalla, käy tasaisemmin tyhjäkäyntiä, eikä huokaile tyhjä käynniltä kiihdytettäessä.
    Ensiharvennukselle 550 xp tuntuu ainakin näin harrastelija metsurista turhankin järeälle, kevyemmissäkin sahoissa teho riittää.
    Toimintaa metsässä riitti koko perheelle, emäntä merkkaili puut kun kaikkia ei pysty ajamaan ennen kuin maat jäätyvät.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 99)