Käyttäjän Sakkeus kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 19)
  • Sakkeus

    Sahalla on sahattu sieltä nollakeleistä alimmillaan -25 pakkasessa. Testi oli sellaisessa n. -5 pakkasessa saman päivän aikana. Se testi ei tietenkään kerro koko totuutta, mutta olen aika kauan pitänyt kirjaa paljonko kiintoja keskimäärin tankkia kohden tulee, niin aika kauas jää tämä uusi saha noiden entisten sahojen tuotoksista. Sahan säädöt oli korvakuulolta, eli hieman nelistää kaasu pohjassa, mutta 550xp röpöttää selvästi enemmän. Sen mitä on aina tottunut korvakuulolta sahat säätämään niin saha on liian rikkaalla ollut jo kuulon perusteella alusta asti minkä takia varmasti jouduin ottamaan kipinäverkonkin pois melkein heti kun se alkoi tukkeentua, vaikka käytän 2% seosta ja huskin omaa synteettistä öljyä. Kiekotusta on kokeiltu ja huudatettu vaikka miten paljon pölkkyihin. Muistaakseni koneviestissäkin olleen 545xp huskin testin ”kalibrointi” ohjetta kokeiltu, mikä oli joltain sahaliikkeen huollolta saatu. Mitään vaikutusta ei niillä ole ollut.
    Talvisarja on ollut aina kelien mukaan paikoilla, kun on menty sinne alle -5 niin käynnistinkoppaan muovi paikoilleen ja kunhan on miinuksen puolella pysytellyt niin se ite tehty reikä väliseinässä on ollut auki. 346 huskissa ei edes talvisarjaa ollut paikoillaan. Ainoastaan talviläppä oli auki.
    Putsari tuossa uudessa sahassa pysyy todella hyvin puhtaana. Olen sitä kyllä putsaillut säännöllisesti, mutta ei se koskaan ole niin likainen edes ollut että tarvetta olis ollut puhdistamiselle. Tilasin siihen vielä sen harvemman suodattimen talvikäyttöön eli väriltään mustan. Paperista suodatinta tuskin edes tulee näiden mukana ainakaan tänne pohjoiseen vaan se vähän tiheämpi keltainen nailon suodatin.

    Sakkeus

    Tämä on sitä uudempaa versiota 346 huskista eli 50 kuutioinen. Kehitys meni siten että 346xp:n korvasi 550xp ja sen korvasi tämä uusi 550xp mark2.

    Sakkeus

    Viime viikolla tuli lopetettua savotta. Polttopuita pitäisi vielä pätkiä tässä lähiaikoina. Hyvin pelas 550 mark2 koko talven vaihtelevissa keleissä sen jälkeen kun sen lastentaudin korjasin jäätymisen liittyen. Tunteja tuli varmasti sen verran, että olisi luullut viat tulleen esille. Moitittavaa sahassa ei muuta ole kuin ihan tolkuton bensan kulutus. Selvää se tietysti on että voima vie bensaa, mutta siitä huolimatta ajattelin viedä sahan tarkastettavaksi kun takuukin on voimassa. Itse ”kalibrointia” on yritetty monenkin eri ohjeen mukaan. Aiemmin sahasin 346xp:llä ja 353 huskeilla. Niillä sai huomattavasti enemmän kiintoja sahattua tankkia kohden. Viimeisimpänä tuli muutama pihapuu kaadettua ja lumen katkomia puita raivattua. Suurin osa oli järeää ja vanhaa puuta. Tankillinen riitti korkeintaan 3 tai 4 kasvunsa päässä olevan kuusen kaatoon ja karsintaan. Yleensä vielä vain kolme puuta. Ihan vertailun vuoksi otin 346xp:n mukaan kun puusto oli hyvin lähelle saman vahvuista niin sillä selvittelin enimmillään 6 puuta. Ei nyt mikään tieteellinen testi ollut, mutta voi tuostakin jo jokainen johtopäätökset tehdä. Sellaiseen seikkaan myös kiinnitin huomiota että 550xp on käytännössä koko ajan käynyt vähän turhan rikkaalla jos tulpan väristä yrittää päätellä. 346xp:ssä mikä on korvakuulolta säädetty tulpan väri on juurikin se ”maitokahvi”. 550xp:ssä musta.

    Sakkeus

    En sahaile yli -30 pakkasilla niin en koe tarvetta lämpökahvoille. Myös on olemassa rukkasia ja nykyään jo vettä pitäviä nahkahanskoja ettei kädet kylmä edes reilussa -20 asteen pakkasessa. Jos käsiä kylmää metsätöissä niin on verenkierrossa häikkää tai sitten ei tee töitä. Jos kahvoihin tahtoo jäätyä lunta niin koputtelee vaan tukkikoukulla jäitä pois jos on haitaksi asti.

    Muutenkaan ne lämpimät kahvat ei paljoa mieltä lämmitä kun on jo sahojen kestävyyskin kyseenalaista todella kovilla pakkasilla. Jos ei vaan ole pakko tehdä niin parasta hanketta on tuvassa makailla kovimmilla pakkasilla niin ei sahatkaan turhan takia temppuile.

    Sakkeus

    TEKNISET TIEDOT 550 XP® Mark II / 550 XP® G Mark II
    • Low Vib®
    • Air Injection®
    • X-Torq®
    • AutoTune™
    • Lämmitettävät kahvat ja kaasutin (vain 550 XP® G Mark II)
    • Sylinteritilavuus 50,1 cm³
    • Teho 3,0 kW
    • Ketjunnopeus 133 % moottorin maksimitehosta 26,1 m/s

    Sakkeus

    Nytkö vasta tuon asian tajusit? Nuo lämmityselementit on ollu kaasareissa jo ainakin 300 sarjan huskeissa asti lämpökahvamalleissa.

    Sakkeus

    Niin voisihan sitä luulla, että Stihlikin tekisi sahaansa kunnollisen talvisuojan, eikä tarviis enää vuonna 2021 teippiä liimailla käynnistinkoppaan.

    Sakkeus

    Hihat vaan heilumaan, mutta puun hinnat ei heilahda mihinkään.

    Sakkeus

    Juuri niin. Jos sahoja myydään tuhansia, kymmeniätuhansia, satojatuhansia tai miljoonia niin kyllä sinne aina joku maanantaikappale sattuu, se on ihan sama kaikissa tuotteissa mitä valmistetaan. Laskeppa petep siitä prosentti.

    Mun omasta kylmäkahvasesta loppu jäätymisongelmat kokonaan kun porasin reiän väliseinään. Enimmillään oli n. 20 pakkasta kun sahasin sillä. Taisipa joku olevinaan viisas vielä mainita ettei kylmäkahvainen edes talvikäyttöön sovi eikä niitä pitäisi edes Suomessa myydä, vaan hyvinhän tuo toimii niinkuin edeltäjäsäkin.

    Kukapa tänne nettiin tulis kyselemään sahastaan jos se pelaa kuin unelma. Yleensä ongelmiin tullaan hakemaan ratkaisua. Näiden keskustelupalstojen perusteella on aika hankala mitään johtopäätöksiä tehdä paljonko on maanantaikappaleita ja toimivia sahoja.

    Sakkeus

    Petep voi kertoa mistä löytyy ”juttua”. Minä en ainakaan ole nähnyt tai kuullut vastaavaa.

    Mun oma kokemus nyt Mark 2 550xp:stä on et hyvä saha käyttää ja käsitellä, painon lisäys ei ainakaan minua haittaa yhtään. Kyllä tuota jaksaa päivän käsissä roikotella. Talvisarjan otin pois kun keli kävi leudolla ja nyt en sitä muistanut paikoilleen laittaa, vaan pelaa ongelmitta n.-20 pakkasella ilmankin, vaikkei ei oo kaasarin lämmitystä ja saha metässä yötä päivää.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 19)