Käyttäjän tamperelainen kirjoittamat vastaukset
-
Vihreitten visiona kieltää polttomoottoreiden käyttö metsissä.Tulevaisuudessa sallitaan vain aurinkokennoilla ladattavat akkusahat ja ketjuöljyt ovat myös hisoriaa,tulee kestovoidellut ketjut.Eväät myös määritellään EU:ssa,ei enään eläinperäistä lihaa,ptoteiinilähteenä toukat ,sitten juuresta ja hedelmää,joka huuhdellaan kurkusta alas soija- ja kauramaidolla.Vain Tesla-merkkiset sahat täyttää kireät energiankulutusnormit
Upm:llä jaStoraEnsolla on tähtiasiakkuutta ja yhteistyösopimuksia,johin liityy bonuksia,hintatakuita ym.MG :llä kyllä selvänä etuna tuo osakejärjestelmä?Olisiko pitkässä juoksussa MG taloudellisesti kuitenkin paras?
Vastaan Harastelijalle.Viime vuosisadan puolella tein Metsäliiton kanssa 3ha:n avohakkuukaupan.Silloin liityin jäseneksi ja minulle merkittiin osuuksia.Puheet oli,että seuraavan kaupanyhteydessä sitten taas lisää osuuksia.Seuraavaa kauppaa ei ole tullut,vaan Mhy,UPM ja yksi saha yleensä olleet ostajina.
Tänään otin yhteyttä MGrouppiin ja kertoivat,mikä on tilanne.Katsoin juuri Metsäverkosta ne osuudet.Siellä on Perusosuuksia ja A-lisäosuuksia,ei siis varsinaisia A-osuuksia.Hehtaarijäsenmaku täälläpäin kaikissa kunnissa 65e
Tuleeko näistä Perusosuuksista A-osuuksia,kun kaikki hehtaariosuudet maksettu?
Maksaahan ne kohtalaisen koron noille osuuksille ja ne on sukulaisillekin siirrettävissä,mutta…mietitään vielä
Mitenkä hoidatte verkossa kartat? Annatte metsään.fi.ssä katselu tai tiedonsiirto-oikeuden ?Metsäsuunnitelman kartta jonkinlaisena liitetiedostona?
Metsurimotokuskilta ihan hyviä ohjeita.Olen 2000-luvulla hankintahakannut kuitua 1500 mottia ja olematon tukkihakkuukokemus,hankinnat myyty suoraan.Päätehakkuut aina yhdistyksen kautta.Mhy on paras,jos leimikolta tulee paljon erilaisia puutavaralaaatuja.Mhy:n hakkuunvalvonta olematonta,ne pitää MO suorittaa itse.
Olen pohtinut suoraan yhtiölle myyntiä.Metsägroup houkuttaisi,mutta joutuisin maksamaan monia tuhansia lisäjäsenmaksuja(entuudestaan jkv A-osaketta),toisaalta jäsenetusopimuksesta olis monia etuja.Vaikeinta allekirjoittaneelle nuo tukkilajit,etenkin katkonnat versus leimikko
Kaupassa 300m3 oli tukkia,kaupankäynnin mottihinnaksi tuli n.1,55e
Omassa 400m3 kaupassa v 2016 Mhy laskutti 3,5% kokonaisvaltaisesta metsäkaupan hoitamisesta.Kuvio oli helpo myytävä.Onko muualla hinnat samaa luokkaa?
Houkuttaisi tuo suora kauppakin,viimeksi myynyt suoraan yhtiölle 20v sitten.Metsäliiton jäsen olen ollut 30v,muttamitään asiakkuussopimusta ei ole.Olisikohan tämmöisistä sopimuksista hyötyä?
”””On muuten väärin sanoa, ettei glyfosaatti aiheuttaisi syöpää. Tällä hetkellä pitävää näyttöä karsinogeenisuudesta ei ole, joten perusteita kieltää aineen käyttöä karsinogeenisuuden takia näytön puutteessa ei ole. Muita haittoja glyfosaatilla kuitenkin on, huolettomuuteen ei edelleenkään ole aihetta””
Glyosaattia on käytetty pitkään ja laajalti. Olisi se karsinogeenisyys kait pitänyt tulla jo jotenkin esiin.Glyfosaatin ja esim urean metsäkäytön kielto on turhaa.Suuri osametsänomistajita ei tee mitään metsilleen ja ne aktiiviset taas hallitsee aineiden järkevän käytön.Ilmeisesti nämä säännökset ovat vihersuvakkien käsialaa.
Hyvä mlauril2.Arvokkaita kokemuksia,puustakin saa ketjua säästäviä,toimivia kiiloja