Käyttäjän tamperelainen kirjoittamat vastaukset
-
Olen vetässyt ensimmäisen lehtipuuraivuun vähän pitkään kantoon.Seuraavana kesänä melko nopeasti katkoo vesoneet kannot. lyhyemmäksi.Sitten alkaa vesominen talttumaan ja kuusikkokin alkaa varjostaa
Tulossa 2000 perinteistä koivuntainta,ei siis niitä kesäkoivuja.Minulla olisi 75mm pottiputki,meneeköhän tuo koivuntaimi siitä läpi.Vai pitääkö vaan kuokalla hakata menemään.
Itsellä 9000 Talvivaara-osaketta jäi käteen.En onneksi ollut alkuvuosina mukana,silloin maksettiin osakkeesta 7E/KPL.Omat ensimmäiset maksoi 60 – 70 centtiä/kpl ja annista sai muistaakseni 25cent/kpl
PP myi hikipäässä merkkareita
Tietääkseni bioliuotus ei ole vielä koskaan toiminut optimaalisesti TV:ssa,joten nikkelin saanto alle kannattavuusrajan.Toisekseen nikkelin hinnan pitäisi nousta reilusti.
Ihan oma lukunsa on ympäristöongelmat
Jos piensijoittajille tulee mahdollisuus vielä osallistua toimintaan,niin tuskin lisää roposia heitän,senverran näkymät heikotSavimaalla vesitalous pitää olla kunnossa.Nykyään osataan tehdä matalat mättäät,joiden läpi juuristo isketään ohueen kunttakerrokseen.
Huolelisella istuttamisella lenkous vähenee.Kuusi juroo ensimmäiset 10v,muttakun pääsee kasvuvauhtiin,niin todellä järeitä puita näille maille tulee
Tuo Peten kertoma männyn hyvä/kohtalaisenhyvä menestyminen savimailla on yllätys,varsinkin että syntyy s uoraa tukkilaatua.Olisiko tuo paalujuurisuus selitys vaikka sitä onkin pidetty lenkouden syynä?Männyn istutusta olen täysin tietoisesti vältellyt,mutta tulevina vuosina on pakko pieniä koealaistutuksia tehdä savipohjille”Kahta sekaistutettua kuviota olen seurannut niiden alkukehityksestä viime talvina tapahtuneisiin ensiharvennuksiin asti. Toisessa tapauksessa sekoitus 1:1 kuusi ja mänty, toisessa 2/3 kuusta. Molemmissa tapauksissa ensiharvennuksessä lähtivät lähes kaikki männyt, niistä oli muodostunut yllättävän oksikkaita. Molemmat kuviot ovat nyt lähes puhtaita kuusikoita.”
Samanlaisia kokemuksia,jos sekä mänty että kuusi istutettu.Olen istuttanut männyn vasta pari vuotta myöhemmin ja kun mänty on vähän takamatkalla,niin laatu on parempaa,,maapohja kuiva kangas
Koivu on mäntyä alttiimpi hirvituholle.Koivutukin hinta yli10e mottia kohti huonompi,tosin kiertoaikakin lyhyempi.Koivurungoista tuo tukkisaanto mielestäni jää esim kuusirunkoa pienemmäksi
Ei ole esittää mitään laskemia,edes toisten tekemiä,mutta mututuntuma,että koivunkasvatus tuottaa huonoiten.Tulee paljon halpaa kuitua
P.S Joillakin ostajilla mänty.- ja kuusikuidun saa pistää samaan pinoon”Savolainen metsämies”
Odotusarvolisän suuruus tulee taulukoista, siihen vaikuttaa puulaji,kasvupaikan rehevyys ja puuston ikä. Heikkoa laatu, myöhässä olevat harvennukset yms tuottoa vähentävät seikat eivät vaikuta odotusarvolisään mitenkään, ne huomioidaan siinä vaiheessa kun lasketaan kokonaisarvon korjausta eli käytännössä suurentavat sitä jolloin tilan arvo laskee.”Omalaatuista tässä odotusarvon laskenassa on,ettei laatua huomioida kuviokohtaisesti heti,vaan siitä pitää tehdä lopuksi epämääräinen könttialennus.
Lähestyttäisiin tuottoarvomenetelmääEdellä Savolainen Metsämies avasi odoturarvojen saloja.Jos metsäpalsta sisältää sekää hyvää että huonoa metsää,niin tavallinen maallikko-ostaja on huuli pyöreänä kuitenkin näiden odotuarvojen ja arvonvähennysten kanssa.
Voihan myrsky kaataa metsän tai joku mutiainen kuivattaa puuston tai puunhinta laskee.Lisäksi pääoma on sidottu kymmeniksi vuosiksi metsäpalstaan.Sijoittaminen päätehakkuuta ainakin kohtalaisesti omaavaan palstaan tuntuu jopa varmemmalta ratkaisulta.Vaikka siellä sitten uudistamistyöt ovatkin edessä
Vaikka summa-arvomenetlmään liittyy paljon outoja piirteitä,niin kyllä sen sitkeä käyttö kertoo,että se on yksi parhaista ellei paras.Itse laskeskelen asioita tuottoarvomenetelmän pohjaltaTuo avauksessa esittelemäni puusto oli vuodenvaihteessa myynnissä.Pidin tuota odotusarvokerrointa kovana,kun lähtökohtana oli tyyppilinen 70luvun loppupuolen männynistutusala,jos tyvilenkoutta ja rauduskoivukin pitkälti juurivesoista syntynyt.Koivut kyllä melko suoria,mutta latvukset pahasti myöhäisen ensiharvennuksen takia supistuneita
Jos odotusarvokerroin on 2,2,niin mikä on se aika,jona puuston oletetaan kasvavan 2,2-kertaiseksi vai tarkoitetaanko siinä taloudellisen arvon kasvua ??Semmoisena vuotena,kun on isot metsänmyynnit ja osasta metsätuloa verotetaan 34%:lla,niin silloin ehkä kannattaisi menovaraustakin käyttää.Silloin ei tarvi alijäämöhyvityksiä pähkäillä.
Periaatteessa ne menovaraukset ovat ikävia tuloutettavia