Käyttäjän Visakallo kirjoittamat vastaukset
-
Normaalimetsässä ja taimikossa ei ole metrin puuväliä. Ei ainakaan pitäisi olla.
Eipä ole tainnut Jätkä aivan viime aikoina päivittää noiden autojen hintatietoja. Meno on aika karua tiettyjen VW-mallien osalta tällä hetkellä. Suoralla kaupalla käytetyn ostajalle tietysti etukin.
Autoista maksettava vaihtohyvitys riipuu siitä, kuinka haluttu kyseinen automalli käytettynä on. Tähän ei välttämättä vaikuta autosta uutena maksettu hinta, vaan muut seikat. Esim. tällä hetkellä yhtä paljon uutena maksaneessa, samanikäisessä ja samanverran ajetussa Toyotassa ja Volkkarissa voi vaihtohyvityksessä olla jopa kymppitonnin ero Toyotan hyväksi.
Mihin tuo väite perustuu? Eihän nykyiset katumaasturit maksa sen enempää kuin samankokoiset sedanitkaan. Omanikin on Toyota Corollaa edullisempi.
Meidän puolen hirviseurueilla oli tänä vuonna normaali määrä lupia ja anoivat kaikki mahdolliset lisäluvatkin, mutta hirviä näyttäisi jäljistä ja tuoreista vahingoista päätellen olevan edelleen erittäin runsaasti. Hyvin pahalta näyttää.
Katumaasturit ovat kysytyimpiä automalleja lähes kaikilla mantereilla. Tämä on laittanut autovalmistajat niitä kilvan myös tarjoamaan. Katumaastureiden vaihtohyvitys on myös ollut parempi kuin vastaavilla saman hintaluokan autoilla. Meikäläisenkin vaihtomaasturin olisi automyyjä ottanut välittömästi myyntiin, vaikka uudesta autosta ei vielä ollut tietoa. Sanoi, että viikossa menisi kaupaksi.
Trafin tilastoista näkyy, että esimerkiksi vuonna 1996 käyttöön otettuja, eli jo 20 vuotta liikenteessä olleita autoja on käytössä edelleen useita tuhansia. Autojen romutusikä on noin 20 vuotta.
Trafin tilastojen mukaan yli 15 vuotta vanhoista autoista liikenteessä on eniten Toyota-merkkisiä autoja, joita on lähes 115 000. Toiseksi yltää Volkswagen noin 82 000 autolla ja kolmanneksi Volvo noin 78 500 autolla.
Yli 15 vuotta vanhoja Mercedes Benz -autoja on liikenteessä yli 60 000.
Yhteensä yli 15 vuotta vanhoja autoja on liikennekäytössä lähes 840 000.
Yleensä autoja alkaa tippua liikenteestä pois noin 13 vuoden kohdalla.
Suomen vanhimmat autot omistetaan Pohjois- ja Itä-Suomessa sekä Pohjois-Karjalassa.Viime vuosina meillä on myyty uusia autoja vain hieman enemennän kuin vuonna 1965!
Jotta Suomen autokanta lähtisi merkittävästi nuorentumaan, meillä pitäisi myydä 200.000 uutta autoa vuosittain. Neljännesvuosisadan ajan keskinääräinen myyntimäärä on ollut vain puolet tästä.
Jostain kumman syystä Saksan, jonka pinta-ala on suunnilleen sama kuin Suomen, mutta asukkaita 15 kertaa enemmän, metsät eivät EU:n mielestä olekaan päästölähteitä, vaan todella suuret hiilinielut. Voisiko joku avata tätä laskentakaavaa minulle, kun en sitä oikein ymmärrä.