Käyttäjän Visakallo kirjoittamat vastaukset
-
Kun autojen keski-ikä on meillä 14 vuotta, se merkitsee, että liikenteessä on myös jopa kolmekymppisiä autoja. Eivät ne kyllä ihan oikeasti enää liikenteeseen kuulu.
Vuoden 2018 alusta on Suomessa tarkoitus tulla voimaan uusi katsastuskäytäntö, jossa uusi auto katsastettaisiin vasta neljäntenä vuotena, ja siitä eteenpäin joka toinen vuosi 10-vuotiaaksi. Tämän jälkeen vuosittain. Suomen autokanta on yksi Euroopan vanhimmista, keski-ikä on noussut jo lähelle 14 vuotta. Järjetöntähän se on, että maassa, jossa auton käyttöolosuhteet ovat haastavimmat, ajetaan maanosan vanhimmilla romuilla. Nykyautot on rakennettu täysin kierrätettäviksi, ja niiden järkevä käyttöikä on 10 vuotta. Olen täällä huomannut, että autoja sekä myös puunkorjuuta koskevat jutut ovat monesti jostakin historiaosastolta. Miksi niin? Eikö olisi järkevämpää katsoa elämässä eteenpäin?
Hulluinta mitä voi kuvitella, on lähteä metsätöihin huonoissa jalkineissa. Siinä kun menee pahasti vaikkapa nivelsiteet, voi invalidisoitua loppuiäkseen, ja syyllinen löytyy peilin kehysten välistä. Toki, jos metsät ovat tasaisia kuin asfaltti, eikä risut ja heinät kiusaa, voihan jalkaan vetää vaikka kumisaappaat! Jokainen kivikoissa työtä tehnyt kyllä tietää, mitä jalassa pitää olla.
Harrastelija taisi tuolla edellä kiteyttää kaikkein parhaiten sen, että käyttötarvehan auton ominaisuudet parhaiten määrittää. Henkilökohtaiset mieltymykset ovat sitten jokaisen omia asioita. Minulle uuden auton haju on se, mitä on todella vaikea vastustaa. Autokuume ei parane kuin autoa vaihtamalla.
Tämä käyty keskustelu osoittaa oikein hyvin sen, miten läheinen ja tärkeä asia auto meille on!
Saneerauskohteissa näkee edelleenkin sitä, että riittävän korvausilman saannista ei ole huolehdittu. On kyllä asennettu tehokas ilmanpoisto, joka vetää korvausilman sieltä mistä sattuu sitä saamaan. Monesti se löytyy lattian alta, josta kosteus nousee myös seiniin. Pahimmissa käymissäni kohteissa olko-ovea ei meinaa alipaineen takia saada auki, ja kun sitä saa hieman raotettua, kuuluu ujellus. Tällaisia kouluja on jouduttu remontoimaan uudestaan kohta käyttöönoton jälkeen.
Koulut homehtuvat useimmiten siitä syystä, että hyvin tehokas koneellinen ilmanvaihto sammutetaan säästösyistä kesäloman ajaksi. Kun ilmanvaihto syksyllä taas käynnistetään, on rakenteiden homehtuminen ehtinyt alkaa. Ilmanvaihto aiheuttaa rakennukseen jälleen alipaineen, joka vetää taas uutta kosteutta rakenteisiin. Kun tämä toistuu vuosittain, saattaa koko koulu, – myös uudenpikin homehtua.
Näkyi Toyota ottaneen taas johtopaikan uusien autojen myyntitilastoissa.
Minulle metsäyhtiöt ovat kustantaneet koti- ja ulkomaanmatkoja, toistakymmentä uutta autoa, muutaman talon ja asunnon, kilometrikaupalla metsäteitä ja ojia sekä lisää metsiä. Ovat vielä joka kerta oikein kilpailleet siitä, kuka pääsee minua sponsoroimaan.
Yksi liike oli kieltäytynyt tekemästä edes vaihtotarjousta!
Sekä-että. Oli käynyt useammassa liikkeessä. Oman merkin liikkeessä sama juttu!