Käyttäjän Visakallo kirjoittamat vastaukset
-
Kartellia ei ole kukaan puolustanut, ja metsäyhtiöt ovat saaneet siitä selkeät rangaistukset.
Kun puunmyyjät hakevat korvauksia kartellin aiheuttamista hintamenetyksistä, siihen tarvitaan aina tapauskohtainen näyttö.
Jos näyttö ei riitä oikeudelle, ei tule korvauksiakaan.
Onko tämä joillekin liian vaikeata ymmärtää ja hyväksyä?
Mielestäni MTK on toiminut vastuullisesti, kun on varoittanut metsänomistajia mahdollisista oikeudenkäynnin kustannuksista.
Vahingonkorvaus-oikeudenkäynneissä kun ei paranneta maailmaa, vaan haetaan näyttöä korvausperusteille.
Joillakin tuntuu myös tämä asia olevan jotenkin epäselvä.Mukava kuulla Niko, että tässä iässä vielä ihan kiihkon vallassa ollaan!
Sekin on mukava, että olet huomannut, ettei minulla ole tarvetta olla kaikille mieliksi.
Palstalla käväisen aamulla ennen töihin lähtöä, ja seuraavan kerran illalla töiden jälkeen, jos en mene metsänhoitotöihin.
Näin syksyisin iltojen pimetessä tulee koneella oltua vähän enemmän.
Vuodessa olen yhteensä 1-2 kk ulkomailla, jolloin en tänne kirjoittele.
Että sellainen kyttääjä olen.Reima Ranta on kyllä kovin lahjakas jakelemaan erilaisia syytöksiä ja arvosteluja, mutta kovin nuuka tarjoamaan palstalle lisäarvoa uuden tiedon muodossa.
Eikös se ole pelkästään hyvä, että tulee lisää kilpailua teräketjupuolellekin?
Sinällään moottorisahan ketjut ovat pieni marginaalituote, sillä 98% puista korjataan motoilla, joten niiden ketjut ovat paljon tärkeämpiä suomalaisessa puunkorjuussa.
Olisi mielenkiintoista kuulla käyttäjäkokemuklsia myös niistä.Uusien diesel-autojen valmistus vähenee merkittävästi.
Viimeksi Toyotan johdossa on tehty päätös, että yhtiön uutta C-HR -automallia ei tulla myymään lainkaan diesel-moottorilla.
Myös Renault aikoo vähitellen lopettaa diesel-moottoreiden käytön autoissaan.Mikä yhteys Metsähallituksen tekemillä puukaupoilla ja MTK:lla on?
Kuten aikaisemmin totesin, ei minulla ole tavetta todistella mitään, koska asiat selviävät muutenkin karttelioikeudenkäynnin asiakirjoista ja päätöksistä.
Sahojen konkursseja olisi todennäköisesti alkanut tulla, jos UPM ei olisi Yhdysvalloissa nostettavien oikeusjuttujen ja omien hallitusjäsentensä aseman pelossa paljastanut kartellia.
Kolmen metsäyhtiön prosessi itsenäisten sahojen kaatamiseksi jäi siten kesken.
Varmmasti kukaan ei ole täällä ole puolustanut kartellia, mutta metsänomistajia on useampikin taho koettanut puolustaa olemaan menettämättä rahojaan oikeudenkäynneissä.
Silläkin on oma arvonsa, joka ymmärretään täysin vasta myöhemmin.Jälleen kerran näyttäisi varmin tieto olevan niillä, joilla ei ole lainkaan kokenusta ko. tuotteesta.
Ainoaa, jolla se kokemus on, alettiinkin sitten mollata.
Muistuu mieleen taannoinen keskustelu raivaussahan kovapalateristä.
Siinä kävi suunnilleen samoin.
Tehkää ja kokeilkaa itse enemmän, niin tiedättekin sitten jotakin!
Ei nykymaailmassa vuosia vanhoilla tiedoilla tahdo enää pärjätä.Mustimmat maailmantaloututa uhkaavat pilvet leijuvat nyt saksalaispankkien yllä.
Yksistään suurimmalla Deutsche Bankilla on maailmalla yhteensä 46 biljoonan dollarin johdannaiset, jotka ovat nyt mm. miinuskorkojen takia alkaneet tulla housuille.
Tuo summa on Saksan bruttokansantuote kymmenkertaisena!Tässäkin tapauksessa kiinnostavinta on se, miten tarkasti leimikon puumäärä ja muut tiedot oli ennen puukauppaa selvitetty.
Onko esim. metsäsuunnitelman tiedot olleet ajan tasalla?
Onko hakattu kuvio aivan saman muotoinen ja kokoinen kuin suunnitelmassa?
Onko ostaja nostanut tarjouksessaan tarkoituksella tukin määrää suuremmaks jotta tarjottu summa kasvaisi?
Onko leimikosta saatu muita tarjouksia, mihin voisi ko. asioita verrata?
Onko puusto ollut normaalia tiheämpää, jolloin mottimäärä on ollut suurempi, mutta tukkiprosentti samalla pienempi?