Käyttäjän Visakallo kirjoittamat vastaukset
-
Tästä aloittajan kohteesta olisi mielenkiintoista kuulla sen jälkeen, kun siitä on saatu ammattilaisen tekemä hakkuu- ja hoitosuunnitelma.
Me keskustelijat olemme täällä heitelleet vain erilaisia arvauksia, koska tarkempia lähtötietoja ei ole ollut käytettävissä.Aivan normaalillakin älyllä pitäisi ymmärtää yleisen aikajanan ja tarkastellun kartellijakson suhde.
Ei kait kukaan suomalainen puukaupan kanssa pidempään tekemisissä ollut sitä väitäkään, etteikö metsäyhtiöillä olisi ollut eritasoista yhteistyötä lähes koko sen ajan kun puita on metsänomistajilta ostettu.
Minä muistan savujaon 70-luvun alusta lähtien, minua vanhemmat vielä paljon sitä ennen.
Tällä toiminnalla yhtiöt aivan varmasti saivat laskettua puusta maksettavaa hintaa.
Joillakin keskustelijoilla on mennyt sekaisin tämä pidempi aikajakso ko. kartellin tarkastelujakson kanssa.
Oikeudessa käsiteltiin vain ajanjakso 1997-2004.
Yhtiöiden vakaana tarkoituksena oli kartellilla laskea puusta maksettavaa hintaa, mutta prosessi ei vielä ehtinyt siihen vaiheeseen, koska UPM paljasti omista syistään johtuen kartellin.Taitavat nämä varastetut sahat olla käytössä edullisia tarjouksia tekevien pienten ”kansainvälisten metsäpalveluyritysten” työmailla.
Kartellin olemassaolo oli kiistaton ja tuomiot on siitä annettu.
Korvauksia vaativat metsänomistajat polttavat nyt rahojaan turhaan, koske kartelli ei vielä ehtinyt heihin kohdistua.
Sanokaa nyt minulle, mikä tässä on niin vaikeata ymmärtää?Ei näytä Reima ihan oikeasti ymmärtävän asiaa vieläkään.
No, ehkä jonakin päivänä sitten.Elä nyt sitten näiden kanssa!
Reimallakin on ymmärtämisvaikeuksia!
Keron nyt asian hyvin lyhyesti selkokielellä:Kolme metsäyhtiötä suuntasivat kartellin itsenäisiä sahoja vastaan nostamalla yhteisellä sopimuksella tukin hintaa.
Toimi ei ollut siinä vaiheessa suunnattu puunmyyjiä vastaan.
Jos UPM ei omista sisäisistä syistään olisi paljastanut kartellia, olisi puunmyyjät todennäköisesti kärsineet vahinkoa myöhemmin.Älkää nyt hyvät ihmiset enää sanoko, ettette vieläkään ymmärrä!
Näinhän se minustakin on.
En ymmärrä, miksi tästä edes pitää keskustella.
Jos ei jaksa eikä pysty uudistamaan metsäänsä, niin siitä kannattaa silloin luopua.Juuri tätä minä arvostankin, vaikka olen Linkolan kanssa muuten eri mieltä lähes kaikesta.
Mikään muu ympäristöjärjestö ei ole tehnyt elettäkään hankkiaklseen itselleen alueita suojeltavaksi.
Sitä minun on hyvin vaikea ymmärtää.Suomessa suurituloisimpien veronmaksu on käytännössä vapaaehtoista, mutta muilla enemmän tai vähemmän pakollista.
Niko ei ole näköjään vieläkään ymmärtänyt, mistä kartellissa oli kysymys, vaikka se on täällä selitetty aivan selkokielellä useita kertoja.
Onko ongelma sisälukutaidossa, vaiko luetun ymmärtämisessä?