Käyttäjän Visakallo kirjoittamat vastaukset
-
Olen ollut yrittäjä vasta 43 vuotta, joten joudun vielä kyselemään asioita.
Ei tarvitse välttämättä vastata eikä mainita työnatajaa Arto, mutta tiedätkö, paljonko työnantajasi laskuttaa asiakasta tekemistäsi raivauksista erityyppisillä kohteilla?
Minulla ei ole mitään ideologista eikä kytköksellistä syytä kyseenalaistaa Jovain / Vaaran esittämiä ajatuksia.
Korkeakoulupohjan puuttuessa lähestyn näitä asioita aina tyvipuolelta enemmänkin käytännönläheisesti.
Kun ei ole myöskään koskaan ollut vakituista palkanmaksajaa eikä muuta elättäjää, on joutunut ajattelemaan nämä metsäasiatkin aina raha edellä.
Tällä hetkellä teollisuuden maksama kantorahatulo metsänomistajille on kahden miljardin euron luokkaa vuodessa.
Yksityisten omistajien osuus tästä on n.1,7 miljardia.
Teollisuuden koko kotimaisen puunhankinnan muut kustannukset ovat samaa luokkaa kantorahakustannuksen kanssa, eli teollisuuden puunhankintakustannukset ovat neljän miljardin euron luokkaa vuodessa.
Korjatkaa, jotka tiedätte tarkemmat luvut!
Nyt kysynkin Jovain / Vaara teiltä:
Miten esittämässänne mallissa järjestetään tämä neljän miljardin euron rahoitus ja millä vakuuksilla?
Korot ovat kyllä nyt ennätysalhaiset, mutta ilman kovia vakuuksia ei rahaa pankeista irtoa.Korruptio on ilmeisesti levinyt Suomesta vietävien metsäkoneiden mukana ympäri maailmaa, sillä konevalmistajien vientitilauskirjat ovat täynnä, ja tilatut koneet ovat monesti vielä niitä kaikkein suurimpia koneita. Jopa niin suuria, ettei Suomessa sellaisia edes käytetä.
Olen kymmenkunta väitöskirjaa lukenut.
Kyllähän niissä kieltämättä melkoisia tasoeroja on.Teetkö Arto raivauksen yrittäjänä?
Kohtuullisen asunnon voin tarjota kuukaudeksi veloituksetta.
Matkoja ja ruokaa en kustanna.
Työmaat ovat muutaman kilometrin säteellä asunnosta.Sahan osuutta pitää kyllä taksoissa ehdottomasti jatkossa pienentää.
Wanhanjätkän sahat ovat kyllä pirun vähäruokaisia, kun hehtaari tulee valmista kahdella ja puolella litralla!
Toinen vaihtoehto on, ettei siellä ole juuri mitään raivattavaa.Millä taksalla Arto tekisit meikäläisen n. 20 hehtaarin vuosittaiset raivaukset?
Suunnilleen puolet olisi taimikonhoitoa ja puolet varhaisperkausta.
Pari hehtaaria olisi ennakkoraivausta.
Missäpäin Suomea asustelitkaan?Yhteen ristiriitaan olen kiinnittänyt huomiota näissä raivaussahajutuissa:
Kerrotaan kyllä raivatun yksi, tai jopa kaksi hehtaaria päivässä, mutta toisaalta kerrotaan sahattavan vain muutama tankillinen päivässä.
Tämä yhtälö ei kyllä todeudu kuin hyvin vähäpuustoisessa kasvustossa ojattomalla maalla.
Kysytäänpä näin päin:
Montako tankillista / hehtaari teiltä kuluu nykyiset kemeraehdot täyttävään taimikonhoitoon, ja paljonko vastaavaan varhaisperkaukseen?
Lähdetään siitä, että ollaan normaalilla, keinollisesti uudistetulla alueella, jossa on ojia, mutta ei kuitenkaan ojitusmätästysalueella, jossa ojat ovat 10-15 metrin välein.