Keskustelut Metsänhoito Kuusi / mänty sekametsä MT pohjalle Vastaa aiheeseen: Kuusi / mänty sekametsä MT pohjalle

Vastaa aiheeseen: Kuusi / mänty sekametsä MT pohjalle

Keskustelut Metsänhoito Kuusi / mänty sekametsä MT pohjalle Vastaa aiheeseen: Kuusi / mänty sekametsä MT pohjalle

hogi

Kysyin parilta ostomieheltä tätä kysymystä ja molemmat pitivät ideaa hyvänä. Ei kuulemma ainakaan tällä hetkellä vaikuta ensiharvennuksen hinnoitteluun, vaikka korjattavana olisi MÄ/KU sekametsä.

Tuli ketjun aloittamisen jälkeen hankittua reilu 30ha lisämaapalsta, jossa on uudistamatonta (viime keväänä hakattu) alaa 2,5ha. Maaperä on minulle hyvin erikoista, päällä noin 50cm turvetta jonka alla karkeaa hiekkaa/soraa. Pohja on koko tilalla luokiteltu MT:ksi. Kuuset näyttävät jurovan tai olevan aika vaaleita, luulen sen johtuvan kymmenisen vuotta sitten tehdystä ojituksesta (jossa lahoava turve sitoo typpeä). Ajattelin kokeilla tuonne samaa, mänty/kuusi sekametsää vaikka hirvituhoriski tällä alueella on todennäköinen. Metsäsuunnitelma olisi tuonnekin suositellut pelkkää kuusta.