Keskustelut Metsänomistus Uusi tieoikeus palstalle Vastaa aiheeseen: Uusi tieoikeus palstalle

Vastaa aiheeseen: Uusi tieoikeus palstalle

Keskustelut Metsänomistus Uusi tieoikeus palstalle Vastaa aiheeseen: Uusi tieoikeus palstalle

Ismo Talka

”Timpan” kysymykseen vastaus: ”Vuoden 2014 jälkeen tiekunta ei ole kokoontunut, joten mitään asiaa ei ole hoidettu! Puheenjohtaja nuolee kunnan ja hallinto-oikeuden päätöksistä saamiaan ”haavoja” Helsingissä.”

Kuten totesin, niin harva Putasniemen tiekunnan osakkaista edes tietää, että Taipalsaaren kunnan tekninen lautakunta on todennut pysyvän 9 tonnin painorajoitusmerkin laittomaksi. Vielä harvempi tietää, että tiekunnan puheenjohtaja on liikennemerkin poistamispäätöksestä valittanut Itä-Suomen hallinto-oikeuteen, joka on todennut myös merkin laittomaksi. Olen tähän tiehen liittyen osakas metsätilallisena ilman rantarakentamisoikeutta. Täten minulla ei ole ollut asian suhteen mitään kiirettä. Tietähän voi käyttää myös raskaisiin kuljetuksiin, koska merkki on todettu laitottomaksi.

Olen odottanut, että milloin tiekunta kokoontuu. Mökkiläisillä on ylivertainen äänivalta. Me olemme ostaneet metsätilan vuonna 1997, jolloin tie oli ollut Suursaareen jo kymmeniä vuosia.

Jos tiekunnan puheenjohtaja ei kutsu tänä vuonna tiekunnan kokousta koolle, niin sitten vien poliisille Itä-Suomen hallinto-oikeuden päätöksen, jonka perusteella he voivat  poistaa laittoman 9 tonnin painorajoitusmerkin. Kunta ei ole halukas merkkiin koskemaan. Minäkään en merkkiin puutu, koska minua on kokouksessa julkisesti uhattu lyödä turpaan.

Hakkuita voi Suursaaressa toteuttaa, koska pysyvällä 9 tonnin painorajoitusmerkillä ei ole lainvoimaa.

Viime talvena minulla oli kaksikin eri tapausta, joissa puunostajana sain ilmoituksen tien rikkoontumisesta hakkuittemme yhteydessä. Molemmissa tapauksissa tuli vaatimus tien korjaamiseen. Kun nämä molemmat ostamani pystykaupat olivat mhy:n valtakirjakauppoja, niin asian valvonta kuului valtakirjan haltijalle. Molemmissa tapauksissa valtakirjan haltija ilmoitti valittajille, että teitä ei ole rikottu hakkuiden yhteydessä. Mhy:n edustaja hoiti molemmat asiat tyylikkäästi, joten minun ei tarvinnut asioihin puuttua lainkaan.

Puunostajana olen jättänyt tarjouksia tekemättä usein, koska kyse on ns mökkiteistä ilman kunnollista rekan kääntöpaikkaa. Koska ostan mm pylväitä, niin nupilla ei pylväitä noudeta. Moni puunmyyjä on joutunut myymään puunsa halvemmalla kehnon tiestön takia.

Kunnon metsäautotien varressa olevista leimikoista voin maksaa paljon parempaa hintaa kuin ”kuppaisten” mökkiteiden varsilla olevista leimikoista. Tosiasia on, että autot suurenevat ja tiestömme heikkenee! Me ajatamme pylväitä 76 tonnin runkorekalla ja joskus puolikkaalla.

Liikemies

Ismo Talka