Keskustelut Puukauppa Kokemus metsänhoitotöiden ja puukaupan kilpailutuksesta Vastaa aiheeseen: Kokemus metsänhoitotöiden ja puukaupan kilpailutuksesta

Vastaa aiheeseen: Kokemus metsänhoitotöiden ja puukaupan kilpailutuksesta

Keskustelut Puukauppa Kokemus metsänhoitotöiden ja puukaupan kilpailutuksesta Vastaa aiheeseen: Kokemus metsänhoitotöiden ja puukaupan kilpailutuksesta

hatelo

Kaikki metsänhoitotyöt ja koneurakoinnit voi kilpailuttaa ja ottaa suoraan haluamaltaan yrittäjältä. Tietysti siinä painaa myös työn laatu. Jos mo tuntee toimijat ja metsätalouden realiteetit, niin millekään välikädelle ei kannata maksaa mitään. Siinä tienaa omalla osaamispääomalla ja omalla työllä mukavasti. Taimikonhoitoja olen teetättänyt kemerana 2 kertaa mhy:llä kun hinta oli kohdallaan ja kaikkea en ehtinyt tehdä itse. Varhaisperkausta olen teetättänyt paljon myös lähipiirin kesätyöläisillä, joiden palkat maksaa nykykemerassa käytännössä valtio. Varsinainen taimikonhoito ja istutustyö vaatii niin paljon osaamista ja työmoraalia, että ne olen päättänyt pitää omissa käsissä. Meillä on paljon hyviä metsäpalveluyrittäjiä ja heitä olen käyttänyt myös muutamassa raivuussa ja yhdessä istutusurakassa. Oman työn osuus on minulla kuitenkin palkkatyössä roikkumisesta huolimatta mh-töissä luokkaa 80%. Taimikonhoidoissa kemera mahdollistaa vieraan työvoiman käytön toisinaan. Istutustyössä olen laskenut sen täysin kannattamattomaksi. Maanmuokkaukset, ojitukset ja tiet hoitaa pari kolme luottourskoitsijaa. Samoin hankintahakkuut. Lannat levittää yksi luottoyrittäjä.