Keskustelut Metsänomistus Paljonko metsähehtaareja palstalaisilla on? Vastaa aiheeseen: Paljonko metsähehtaareja palstalaisilla on?

Vastaa aiheeseen: Paljonko metsähehtaareja palstalaisilla on?

Keskustelut Metsänomistus Paljonko metsähehtaareja palstalaisilla on? Vastaa aiheeseen: Paljonko metsähehtaareja palstalaisilla on?

Kintas

Olin aina ajatellut, etten luopuisi metsistä koskaan. Enemmänkin vuosien varrella tuli aina aika-ajoin ostettua uusia tiloja.

No sattuipa päivänä yhtenä vuosi pari sitten, että eräällä yhtiömuotoisesti metsää omistavalla taholla tuli omistamani metsäpalstaan liittyvää asiaa minulle. Asia sinällään oli pieni, mutta tämä taho mainitsi ostavansa metsätiloja ja oli pannut merkille hyvin hoidetun tilani. Uteliaisuuttani menin näykkimään täkyä. Lupasin, että voi ohikulkiessaan vilkaista tilaa.

Olin ostanut tilan niin kuin joku edellä kirjoitti ”auringonlaskun aikana” eli n. 10 v sitten. Vanhoja yhtiön maita.  Muistan tilan olleen pitkään myynnissä, mutta jouduin silloin maksamaan pyydetyn hinnan. Valtavasti oli raivausta tilalla. Laittelin tilaa kuntoon, lannoitin ja harvensin. Huonoimmasta päästä uudistettiinkin kohtuullisia aloja.

Kaikkineen ehdin saada tuloja 70-80% hankintahinnasta. Kuluja oli nettona ehkäpä 10% ja omatyö päälle.

Ostattelija palasi tarjouksen kanssa asiaan. Itseäni sain hieman pidätellä kun tarjosi lähes tuplat siitä mitä olin maksanut. No siinä vajaa 150ha metsää vaihtoi omistajaa ja samalla järjestyi myös kulkuoikeus josta asia sai alkunsa.