Keskustelut Tekniikka metsämiehen auto Vastaa aiheeseen: metsämiehen auto

Vastaa aiheeseen: metsämiehen auto

Keskustelut Tekniikka metsämiehen auto Vastaa aiheeseen: metsämiehen auto

JKH

Vähän asian vierestä, tai ehkä paljoa.

Puolisolla on GrandVitara, tällä hetkellä kaksikin. Vanhempi 2005 mallinen menossa sukuun osin metsätalouskäyttöön, uudempi juuri ostettu 2008-mallinen tulossa hänelle ajoon.
2005-mallin Vitara normaalisti takavetoinen, kytkettävä neliveto jolloin molemmat päät raapii. Vähän vinkeä tottumattomalle takavedolla talvella, ei mikään liian tilava. 2.0 bensakoneella kulutus jossain karvan alle kympin satasella. Etenee maastossa ihan mukavasti, tuota vielä korotettu alustasarjalla edellisellä omistajalla. Ihan OK ajaa myös tiellä. Toki maasturinomainen, hieman pompottaa ja ei ihan äänetön.

2008 Vitara selvästi tilavampi, hiljaisempi jne. Jatkuva neliveto kytkettävällä keskilukolla, alennuksella. Tuossa kun ESP, löytyy myös sähköinen ”lukko” eli hitaalla nelivedolla estää jarrulla sutivaa pyörää pyörimästä. Pikaisen testin mukaan toimii hienosti, aika pahaa kivistä mäkeä kiivettiin ilman sutimista. Kulutus 2.0 bensakoneella pitäisi olla sataselle joku reilu 9 litraa seka-ajossa, maantiellä pitäisi mennä pienemmällä.

Jos omasta ”metsäautosta” puhutaan niin kuva löytyy linkistä. Jatkuva neliveto, kytkettävä keskilukko, kytkettävä takalukko, kytkettävä alennus.
Turbodieselmoottori 160hv (6.0ltr), rekisteröity yhdeksälle. Tilaa varmasti kaikelle tarvittavalle tavaralle, hytti toimii vaikka taukotilana tai yöpymispaikkananakin tarvittaessa.
Valmistusmaa (kaikki luulee että USA): Länsi-Saksa, vm 1986. Ajettu 29 tkm. Dieselvero vuodessa 170€, liikennevakuutus yksityispuolella 0-bonuksilla 850€/vuosi. Jos rekisteröisi Y-tunnukselle saisi heti 70% bonukset…
Kulutus varmaan 20ltr/100km. Eipä tuolla toki mitään kymmeniä tuhansia vuodessa ajeta, siihen löytyy henkilöautokin.

https://www.dropbox.com/s/jez6qnkz12qsolj/Iveco-Magirus_90-16AW.jpg