Keskustelut Tekniikka metsämiehen auto

  • Tämä aihe sisältää 167 vastausta, 37 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 11 vuotta, sitten Gla toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 167)
  • metsämiehen auto

    Aiheesta on keskusteltu ennenkin, mutta on autonvaihto harkinnassa ja ajattelin kysellä täällä kokemuksia. Minulla on tiettyjä kriteereitä, joita haen autolta. Ensinnäkin arvostan autossa hiljaisuutta, koska sillä joutuu joskus ajamaan pitkiäkin matkoja. Sen täytyisi olla myös neliveto, jossa on hyvä maavara, lukittava keskitasauspyörästö ja riittävän hidas ykkösvaihde eikä kulutus saisi olla kovin suuri. Dasia duster olisi muuten hyvä vaihtoehto, mutta on aika äänekäs. Land rover freelander on vähän kalliinlainen, mutta muuten ominaisuudet olisi kohillaan.

  • vänkäri

    Tämä Joutsan Pirkkalainenhan tuli siitä kuuluksi, kun osteli kaikki vanhat Ladat työntekijöilleen. Eikä mettäautoteille kallista autoa miunkaan mielestä kannata ostaa hajotettavaksi. Jos nyt rahat riittäisivät maasturiin, katselisin metsähommiin lähinnä nelikkoavolavan tai sitten Lada Nivan taikka pikku Suzukin maasturin. Eihän niistä yksikään oikein maantieauto ole, mutta niillä ei tarvi pelätä joka risun raapaisua. Itse olen pärjännyt kuutos-Mazdalla. Eikä aikoihin muuksi muutu, näyttää olevan niitä harvoja kestäviä nykyautoja.

    jees h-valta

    Tuossa ajatellut vaihtaa Chevroletin Fordin Excursioniin.
    Rupeaa löytymään maavaraakin jo hiukan kelpoisammin.

    Itäsuomen Antti

    Taitaapi kallistuu noitten tojoten puoleen noilla kriteereillä. Se uus hiluxi tai cruiseri ois sellasia hiljasia, kohtuu kulutuksia ja kyvykkäitä maastoon

    pihkaniska

    Mulla oli Jeep Grand Cherokee diesel manuaalilootalla mettäautona, auto oli mahtava mettässä kulkija, mutta myin sen pois kun aattelin selvitä yhdellä autolla. Kävin koeajamassa nissan quaskaita, tuntui 1 vaihde aika joutuisalta, ekä ollut kovin hiljainenkaan. Kia sportage oli pantu pilalle pinellä maavaralla. Subaru foresterin viskolukko mietityttää, yleensä kun ne ovat hidastoimisia, lukon täytyy olla 100 % päällä liikkeellelähdössä. Volvo xc60 olis maavara 23cm ja lukko kuulemma 100 % päällä aina liikkeelle lähtiessä, mutta on turkasen kallis auto jota ei ole vara ostaa ja käytetytkin on vielä kalliita.

    Leevi Sytky

    Tulisikohan hyviä autovinkkejä myös joltain rasvanäppipalstalta? En tiedä onko sopivaa suositella muita forumeita, mutta itse käyn lukemassa useinkin masinistien palstaa. Joskus olen kysynytkin jotain ja saanut hyviä vastauksia.

    Ei sillä etteikö metsien miehetkin tietäisi autoista. Minä vaan en tunne nelivetoautoja, ei ole kokemusta niistä.

    Iron Man

    Mites olisi kävisikö pihkikselle mitsubisi pajero.

    koutus

    Omat metsäni koostuvat useammasta pienestä metsätilasta napapiirin kahta puolta. Jokaiselle pääsee autolla, mutta maavaraa on oltava normaalia enemmän ja neliveto on tarpeen ainakin kelirikon ja lumen aikaan sekä peräkärryn vedossa. Asun etelässä, josta matka metsään vaatii hyvissäkin olosuhteissa kymmenen tunnin ajon. Aiemmin kaksivetoisten kanssa tuli perillä ongelmia, sitten oli pari crv Hondaa ja nyt pari vuotta Subaru Outback diesel, jossa jatkuva neliveto, hyvät tilat ja yllättävän pieni kulutus.

    Petri

    Käsittääkseni harvassa ”nelivedossa” on oikeasti tasauspyörästön lukko?
    Eli oikeasti takana vetää yksi pyörä ja edessä samoin. Eli kyseessä onkin useimmiten ”kaksivetoinen” neliveto.

    Toyota Land Cruiser taitaa olla niitä harvoja oikeita nelivetoja. Ja kallis…

    pihkaniska

    Pajero on varmasti hyvä maasturi, mutta emännän käteen kankea ja iso ja polttoaineen kulutuskin on reipasta. Kilometrejä kertyy vuositasolla n. 40 000, eli kulutuksella rupeaa olemaan merkitystä. Lukosta puhuessani tarkoitan lähinnä keskitasauspyörästöä, tai vastaavaa joka on joissakin citymaastureissa. Zuzuki grand vitara on kanssa aika mielenkiintoisen oloinen, mutta en ole päässyt kokeileen. Onko kellään kokemuksia ja miten on tuon äänimaailman kanssa.

    jees h-valta

    Petrille että juuri se on yksi asia joka löytyy tuosta Fordin isosta ”mörköstä”. Napalukot kytketään vanhaan malliin ulkopuolelta mutta toimii. Tasauspyörästön lukko on aika herkästi hajoava kapine.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 167)