Keskustelut Metsänhoito Lannoitus käsipelillä järkevää vai haihattelua Vastaa aiheeseen: Lannoitus käsipelillä järkevää vai haihattelua

Vastaa aiheeseen: Lannoitus käsipelillä järkevää vai haihattelua

Keskustelut Metsänhoito Lannoitus käsipelillä järkevää vai haihattelua Vastaa aiheeseen: Lannoitus käsipelillä järkevää vai haihattelua

Mittarimato

Yllättävän paljon tämä aihe tuntuu herättävän erimielisyyksiä. Metsiä on kuitenkin lannoitettu ja lannoitusten vaikutuksia tutkittu niin kauan, ettei sen hyödyistä luulisi olevan näin paljoa epäselvyyttä.

Mitä tulee ketjun alkuperäiseen kysymykseen, ei käsinlannoitus todellakaan ole taloudellisesti kannattavaa jos käy laskemaan tuntipalkkaa tekemälleen työlle, paitsi ehkä nestemäisen boorin lannoituksessa. Ja Jätkän määrät on sitten erikseen.

Itse kuitenkin lannoitan käsin vuosittain useamman hehtaarin metsää, lähinnä MT ja rajoitetusti VT-kuvioita. Lähinnä siksi, että puuhastelen mielelläni muutenkin metsässä eikä sen puuhastelun tarvitse olla valtavan tuottavaa kunhan se on jossain määrin hyödyllistä. Ja pysyypä raskaat -koneet poissa metsiä runnomasta. Pääsääntönä on, ettei kantomatkaa saa olla yli 100m. Käytännössä siis kuvion pitää olla metsäautotien varressa tahi jossain tapauksissa olen kuljetellut lannoitteet mönkijällä kuviolle. Enimmäkseen siis Salpietaria säkeistä, 25kg säkki kahteen ämpäriin, kantoon ja levitys äyskärillä. Mukavaa hommaa.

Enimmillään olen levittänyt runsaat 2 suursäkkiä päivässä eli n. 1500 kg a 7h ja se on hieman liian työlästä näin parhaat päivät nähneelle äijälle. Semmoinen 1000 kg päivässä a 5h on aika passeli määrä.

Minimimääristä en osaa sanoa mitään, eräs emeriittiusprofessori kyllä sanoi ohimennen eräällä luennolla, ettei liian pieni määrä vaikuta oikein mitään. Ei kuitenkaan ole sen kummempaa tietoa asiasta. Olen kyllä itse joskus heitellyt vain puoli annosta kerralla, seuraavana vuonna toisen puolikkaan. Ihan vain koemielessä.