Keskustelut Tekniikka Echo moottorisahat Vastaa aiheeseen: Echo moottorisahat

Vastaa aiheeseen: Echo moottorisahat

Keskustelut Tekniikka Echo moottorisahat Vastaa aiheeseen: Echo moottorisahat

Jusssi

Lisää kokemuksia tuosta pienestä Echon 2511wes mallista. Aikaisemmin kirjoittelin tuosta alkuperäisestä teräketjusta (oregon) ja sen venymisestä. Vielä toisen kerrankin hyppäsi pois paikaltaan kun venyminen jatkui. Ostin tilalle Stihlin ketjun, joka esivenytetty ja tällä ei ole vastaavaa venymistä tapahtunut ja on pysynyt hyvin paikallaan vaikka tämän kanssa sahailtu jo huomattavasti enemmän kuin alkuperäisellä ketjulla.

Viivästyneessä taimikonhoidossa olen tuota nyt kuljetellut mukana ja käyttäen ylisuurten haapojen ja koivujen kaatoon ja tässä tuo on ajanut asiansa mielestäni ihan tyydyttävästi kun on kevyt kuljetella mukana. Mitä tulee tuohon työskentely järjestykseen niin kuusivaltaisilla alueilla kannattaa kyllä käydä kaatelemassa ne ylisuuret koivut ja haavat ennen raivausta kun kulkeminen raivatussa kuusikossa on hankalaa. Mänty ja koivuvaltaisissa taimikoissa sen sijaan minulle sopivampi tapa oli raivata alue ensin ja tämän jälkeen käydä kaatamassa ne ylisuuret yksilöt. Perusteena minulla tähän oli se, että tällöin jääviin puihin tuli vähemmän vaurioita kun puun pystyi kaataessa suuntamaan sellaiseen väliin ettei tule vaurioita. Tiheissä männiköissä ja koivikoissa, joissa raivaus on myöhässä puiden pituus tahtoo olla sellainen, että estää hyvän näkyvyyden, jolloin tuli vioitettua sellaisiakin puita, jotka muutoin olisi voinut jättää kasvamaan.

Minulla on tapana raivauksella myös katsoa, että metsäojiin ei jääkaadettuja puita lahoamaan. Tietenkin se on hidastanut raivaustyötä kun toisella kädellä ohjaa kallistuneita puita kaatosahausta tehdessä siten ettei ne kaatuisi ojaan. Nyt tein niin, että en ohjaillut käsin vaan kävin lopuksi oja-alueet läpi tuon pikku Echon kanssa ja pätkin ojien päälle kaatuneet rungot niin että oja pysyi puhtaana.

Toistaiseksi tuo saha on toiminut hyvin lukuunottamatta tuota ensiasennus ketjun venymistä. Katsotaan miten kestää kun tunteja kertyy lisää.