Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas! Vastaa aiheeseen: Me keskustelemme taas!

Vastaa aiheeseen: Me keskustelemme taas!

Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas! Vastaa aiheeseen: Me keskustelemme taas!

Etanoliautoilijat ry

Hei,

Vastailen nyt tässä heränneisiin kysymyksiin ja väitteisiin bioetanolimuunnoksista ja Fleksifuel-autoista.

Säästöstä ja tehosta: Säästö riippuu paljon paikallisesta etanolin hintatasosta, mutta nyrkkisääntönä on, että mikäli E85:n ja 95E10 välinen hintaero on yli 30 prosenttia, niin säästät etanolilla ajaessa. E85 on 104 oktaanista kun 95E10 on 95 oktaania. Se siis tuo lisää tehoa moottoriisi ja vähentää mm. nakutusta.

”Etanoli pesee moottoria ja lyhentää huoltoväliä”: Etanoli todellakin pitää moottorin puhtaana kun se palaa noettomasti ja huuhtelee jo sinne kertynyttä karstaa. Se itseasiassa taas parantaa moottorin suorituskykyä kun tukkoisuus poistuu. Muunnettuille etanoliautoille toimii hyvin huoltoohjekirjan mukainen öljynvaihtoväli, mikäli ohjeellinen vaihtoväli on 20 000 km.

”Uusien flex fuel autojen valmistus on lopetettu, kun eivät läpäise päästömääräyksiä.” : Uusia flex fuel autoja kyllä valmistetaan, mutta niitä ei tuoda Suomen markkinoilla, jostain syystä. Esimerkiksi Ranskasta ja Ruotsista voit ostaa upouuden FFV:n ja se täyttää luonnollisesti EU:n määräämät päästövähennystavoitteet. Etelä-Amerikassa ja eritoten Brasiliassa etanoliautojen osuus kaikista myytävistä autoista on noin 90 prosenttia. Autotehtaat ovat EU:n markkinoilla ajaneet alas vaihtoehtoiset käyttövoimat sähköä lukuunottamatta. Autotehtaille on asetettu päästökattodirektiivi, jossa kaikkien valmistuvien autojen keskiarvoinen päästö tulee olla alle 95g/km vuoteen 2030 mennessä. Tämä ei tue biopolttoaineilla toimivia autoja, koska autojen ominaispäästöarvo lasketaan pakoputken päästä mitattavasta arvosta, eikä se ota huomioon polttoaineen taustaa tai elinkaaripäästöjä. Tästä syystä se ajoi pääosin alas FFV:t EU-markkinoilta ja pian on sama käymässä kaasuautoille, ellei sääntelyä muuteta.