Keskustelut Tekniikka Raivausasut/vaatteet Vastaa aiheeseen: Raivausasut/vaatteet

Vastaa aiheeseen: Raivausasut/vaatteet

Keskustelut Tekniikka Raivausasut/vaatteet Vastaa aiheeseen: Raivausasut/vaatteet

capo

Tämähän lipesi raivausasuista tessikeskusteluksi.

En oikein ymmärrä, miksi jotkut noin kovin vastustaa heijastimia metsurivarusteissa. Ei niitä ole pakko käyttää, jos ei halua, mutta annetaan muiden käyttää. Mulla ei ole ikinä ollut työvaatteita, joissa heijastimista olisi ollut mitään haittaa työnteossa. Usein parempia kuin muut vehkeet, johtuu kysynnästä.
Ostin appiukolle ja pojalle myös heijastintakit. Eipähän tarvitse niin paljon hämärässä ja pimeässä pelätä milloin ovat joutuneet kuormaimen vaara-alueelle huomaamatta tai peruuttaessa traktorin takapyörän takana.

Työturvallisuus on suuressa määrin asennekysymys, ns ”mä olen kova jätkä” -asenteella tapaturmia syntyy.
Jätkälle tiedoksi, että olen johtanut tehdas- ja huoltoyksikköä, jossa oli yli 2200 päivää ilman poissaoloja aiheuttaneita tapaturmia. Tuo ei synny sattumalta, vaan vaatii määrätietoista työtä sekä johdon selkeää ja näkyvää sitoutumista.  Turvallisuusauditointeja, johdon turvallisuuskävelyjä, läheltä piti tilanteiden raportointia, analysointia ja ennaltaehkäisevien toimenpiteiden jalkauttamista. Koskee myös toimistohenkilökuntaa.
Ja 2200+ päivää katkesi siihen, että eräs tyontekijä ei käyttänyt annettuja työvälineitä eikä edes käsineitä, vaan siirti peltilevyjä paljain käsin, jolloin reuna leikkasi käteen viiltohaavan. Perehdytys oli annettu. Oli 2 työpäivää ja viikonlopun poissa, mutta track record nollautui.