Keskustelut Metsänomistus Sijoittaminen Vastaa aiheeseen: Sijoittaminen

Vastaa aiheeseen: Sijoittaminen

Keskustelut Metsänomistus Sijoittaminen Vastaa aiheeseen: Sijoittaminen

husse

150% sijoitusaste tällä hetkellä, koska on velkaa ja nekin sijoitettuna. Metsää, asunto ja pörssiosakkeita.

Osakepoiminnassa jokainen osake on tarkastelussa viikoittain ja en ajattele osakepoimintaa ja samaan yhtiöön sijoittamista kovin pitkäjänteisenä. Tilanteet muuttuvat ja ei kannata juuttua kiinni. Nordean osakkeet oli juuri sellaisia, minulla oli sijoitussuunnitelma ja tarkoitus oli pitää ”pitkään”. Mutta nyt Nordeat lensi salkusta pihalle joulukuussa, kun tuli ilmoitus osinkojenmaksun peruuntumisesta/lykkäämisestä. Minulle osingot on tärkeitä. Allokoin ne pääomat jo muihin yhtiöihin. Juuri nyt on vaikeaa löytää hyviä kohteita ja en työnnä nyt rahaa osakemarkkinoille.

Sijoittamisesta kun puhutaan pitkäjänteisenä touhuna. Niin minun ajatusmaailmassa metsä on se pitkäjänteinen sijoituskohde. Kuten myös asunto. Mutta ei niinkään osakepoiminta.

Sillä jos pörssistä pitäisi valita yksi yhtiö, joka on pystyssä vielä 20 vuoden kuluttua, niin en uskaltaisi laittaa rahoja ja lyödä vetoa minkään puolesta. Osakkeet näen 1-10 vuoden sijoitushorisontissa.

ETF-indeksirahastoihin sijoittaminen on turvallisempaa ja sitä pitkäjänteistä sijoittamista, lisäksi ne ovat käytännössä kuluttomia. Pankkien vastaavissa indeksirahastoissa kuluja on.

ETF-indekseihin olen sijoittunut mm. Aasiaan (siellä on tulevaisuus), kehittyviin markkinoihin, USAn S&Pn500 indeksiin ja maailmaindeksiin