Keskustelut Metsänhoito Hankintahakkuun kannattavuus Vastaa aiheeseen: Hankintahakkuun kannattavuus

Vastaa aiheeseen: Hankintahakkuun kannattavuus

Keskustelut Metsänhoito Hankintahakkuun kannattavuus Vastaa aiheeseen: Hankintahakkuun kannattavuus

Metsä Kuusela

Olen varmaan jäävi puhumaan pääntuuletuksesta, kun työ ei ole pelkästään vapaaehtoista, mutta kyllä silloin harvoin kun raivauksilla olen, niin hakkuille odotan pääseväni, ja onnekseni hakkuita on itsellä ollut pääosa työstä.

Tuo päivässä sahattujen tankkien määrä on tuntunut tulevan jopa huvittavassa määrin tämän työn mittapuuksi nykyään. Olen kyllä ihmetellyt kuinka paljon esim. Joulukuussa on valoisaa, kun jotkut kehuvat sahaavansa pitkästi yli kuutta tankkia päivässä. Toki sahan bensan syönnissä, koossa, ja malleissa on suurta vaihtelua. Husqvarna 550xpg mark 2 tankin kesto on yleensä vähän yli tunnista puoleentoista tuntiin, keskimäärin 1h15 min. Kun täällä Etelässäkin näkee pimeimpään aikaan sen hikisen kuusi tuntia, en voi ymmärtää miten ne tankit kuluvat. Monet varmaankin sahaavat otsalampun valossa tuntipalkalla. Itse en ole nähnyt siihen tarvetta urakkalaisena, vaan käytän pimeän ajan palautumiseen, sahan puhdistukseen, ja huoltoon. Tasaisen suorittamisen koen varmemmaksi mittariksi, kuin väkisin ennätysten tehtailemisen pimeässä.

Nykyäänhän tämä työ on muuttunut niin moninaiseksi, että tekotapoja on valtavasti erilaisia. Tässäkään kommentissa ei ole tarkoitus vähätellä muita.