Keskustelut Metsänhoito Ympäristöahdistuneet puuntuottajat Vastaa aiheeseen: Ympäristöahdistuneet puuntuottajat

Vastaa aiheeseen: Ympäristöahdistuneet puuntuottajat

Keskustelut Metsänhoito Ympäristöahdistuneet puuntuottajat Vastaa aiheeseen: Ympäristöahdistuneet puuntuottajat

Scientist Scientist

Itse olen ollut kolme kertaa ilmastoahdistunut. Ensimmäisen kerran 1960luvun alussa, kun lapsena luin geologien konsensusmielipiteestä, että jääkautta kohden ollaan menossa. Sattui vielä kesä 1962 kun viljasta ei kypsynyt kunnolla ollenkaan.  Vuosina 1985 ja 1987 olivat sitten vuosisadan kylmimmät talvet. Sitten noin vuonna 2000 kun minulle selvisi, että jääkausi on itse asiassa se normaali olotila täällä Pohjolassa. Suomen maaperästä löytyy jäljet noin 5 jääkaudesta. Milankovichin syklit ovat vääjäämättömiä. Näin ollen tämä nykyinen ilmastoahdistus ei enää tunnu niin pahalta varsinkin, kun ollaan menossa lämpimämpään suuntaan. Toki jotakin on tehtävä mutta järkevästi ja kaikki maailman maat, myös Kiina saatava mukaan. Ja väestön kasvu alas. Metsissä ilmastonmuutos näkyy lähinnä nopeutuneena kasvuna ja hyönteistuhoriskin kasvamisena.