Keskustelut Tekniikka Mönkijä mutta 4 vai 6 pyöräinen Vastaa aiheeseen: Mönkijä mutta 4 vai 6 pyöräinen

Vastaa aiheeseen: Mönkijä mutta 4 vai 6 pyöräinen

Keskustelut Tekniikka Mönkijä mutta 4 vai 6 pyöräinen Vastaa aiheeseen: Mönkijä mutta 4 vai 6 pyöräinen

TV

Vinssi on kyllä hyvä laite moneen käyttöön. Voi vetää puita lähemmäs ja saa tosiaan vedettyä vaikka kuorma päällä yhdistelmän liikkeelle jos sattuu jäämään pohjasta kiinni. Oli kuinka kevyt peräinen mönkkäri tahansa, niin oma savottansa nostelemalla, jos perässä on täysi rankakuorma.

Mutta sitä täytyy ihmetellä, että millaisissa metsissä porukka ajaa. Telamönkijän maavara on +40cm, koko laitteen leveys noin 1,5m ja telojen välillä tilaa vajaa metri. Missä metsässä on +40cm kantoja alle metrin välein, ettei niitä voi kiertää tai tällätä telan alle. Kai sitä voisi sahata vähän lähempää maata, ettei tarvitse tuollaisia tumppeja jättää metsää täyteen. Eihän sitä kukaan kehtaa edes kävellä tuollaisessa metsässä.

Siitä olen samaa mieltä, että kyllä kunnollinen traktori on hyvä peli ja voittaa mönkijän metsässä. Mutta jos minulla on esimerkiksi palstojen välillä 100km, niin aika paljon olen valmis antamaan tasoitusta metsässä, jos pitäisi jollain 10t€ traktorilla kolistaa yhtenään tuota 100km väliä, kun vaihtoehtona on ajella kunnollisella autolla tuo väli mönkijä kärryssä. Saa minun puolesta ponsse hoitaa ne hommat mihin ei mönkijä riitä.

Ja vasta katsoin, että oli esimerkiksi vajaalla 8000€ myynnissä 550 can-am telasarjalla, puukärry mönkijän perään ja kuljetuskärry koko yhdistelmälle, vinssi ja lumilevy. Ihan ok paketti, noin 10v vanha eikä mitenkään älyttömästi ajettu. Millaisen traktorin sillä hinnalla saa tänä päivänä? Ei ole pakko katsoa niitä uusia pakasta vedettyjä vehkeitä. Tai jos on, niin eikö reiluuden nimissä pitäisi verrata paketista vedettyyn traktroiin. Uusi valtra metsähytillä ja keslan kärry perään. Ei riitä 100t€ edes käsirahaksi. Siihen hintaan jo ponsse touhuaa hyvän tovin metsässä eikä itse tarvitse vaivautua edes paikan päälle.