Keskustelut Tekniikka Mönkijä mutta 4 vai 6 pyöräinen

Tämä aihe sisältää 71 vastausta, 25 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Ukkopekka 4 kuukautta, 2 viikkoa sitten.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 71)
  • Mönkijä mutta 4 vai 6 pyöräinen

    Merkitty: 

    Hei

    Olen harkinnut mönkijää metsätöihin lähinnä tavaroiden kuljetukseen mutta myös tuulenkaatojen ajoon yms pienimuotoiseen työhön. Lisäksi mönkijää käytettäisiin lumitöihin ja ehkä hieman huviajoon maastossa. Luulin jo löytäneeni normi Can Am Outlanderistä tai Polaris Sportsmanista soivan pelin, kunnes muutama lehtijuttu herätti mielenkiinnon 6×6 malleihin.

     

    Osaisiko joku kokemuksesta kertoa 4 ja 6 pyöräisyyden eroista. Onko esim maastokelpoisuudessa 6×6 aivan ylivoimainen ja tuoko se ongelmia jossain?

     

  • Tolopainen

    Mönkijällä ei metsätöissä tee juuri mitään, sehän ei sovellu niin epätasaiseen maastoon kuin metsä on. Aivan mitätön maavara ja kaikki on muovia. Mönkijälle on käyttöä lähinnä pihapiirissä, kun pitää esim. peräkärryä kuormata, sillä  helppo peruuttaa vaikka ahtaaseen puulatoon. Mönkijän vinssiä voi myös käyttää apuna kun pitää irroitella jotain jumiutuneita osia, esim, traktorin nivelakselia. Mökillä mönkijällä voi siirrellä trailerin päällä olevan veneen talviteloilta takaisin veteen. Metsässä en ole keksinyt mönijälle mitään käyttöä, kun en viitsi istua talvella kylmässä ulkona, kun traktorissa on lämmin hytti ja se on muutenkin paljon mönkkäriä tehokkaampi puiden ajossa. Mönkijässä pitäisi olla telat ja kuormaajalla varustettu vetävä peräkärry, jos sillä aikoo puita ajaa eli pitäisi maksaa tehottomasta koneesta parikymmentä tuhatta ja siitä hyvästä, että joutuu istumaan ulkona koneen päällä pakkasessa ja räntäsateessa, ei pehemmin kiinnostaisi.

    meetsuri

    Ethän sinä nyt mönkiää ja trakttoria voi alkaa vertaamaan puunajon tehokkudessa. Mönkiällä tulee kyllä ne puut, jos kyse on satunnaisista tuulenkaadoista. Mönkiällä melkeimpä työkseni joudun ajamaan ja kyllä kuuspyöräinen vain menee tasaisemmin maastossa. Eikä ole paljon normaali mönkiää kankiampi juurikaan. Hintakaan ei ole este jotkut pikku mönkiät kalliimpia kuin halvin brp kuuspyöräinen joka on tosi hyvä.

    Jätkä

    Kömpijällä on kyllä kiva ajella metsässäkin ja taimien siirtelyssä se on ihan kätevä, jopa nelipyöräisenä nelivetoisena. Kuusipyöräisenä sen päällä oleva lava on kätevä pieneen kuljetukseen ja paino saadaan ”nupin” päälle.

    Lumihangessa kumpikaan versio ei mene minnekään heti, kun alkaa pohja ottamaan lumeen.

    Kokeilimme kuusipyöräistä silloin, kun olimme valkkaamassa kömpijää ja kyllä se ostamatta jäi.

    Jos valinta on traktorin ja kömpijän välillä ja kysymys on metsätöistä ja polttopuun ajosta, niin kömpijän hinnalla saa jo niin hyvän traktorin käytettynä, että minusta se rökittää kömpijän 6 – 0.

    mehtäukko

    Ei ole 6-pyöräisestä kokemusta. Nelikko tuhat kuutionen meikälle riittää.

    metsänkasvattaja

    aika  pienpyöräisiä  nuo  mönkijät metsähommiin ja  vielä  aika  kalliita  itse  valitsisin  jonkun  pienen  traktorin esim  165 massikka  on   vahvapeli  noita löytyy  joskus   entisöitynä alle  5000  e   ja  siihen  metsäkärri   lumityötkin  sujuu hyvin  yms.

    mehtäukko

    Kömpijä on kömpijä.Nykytalvet kun ovat mitä sattuu, kelkka vaihtui mönkijään moninkertaisen käyttökauden ansiosta tai takia.

    pihkanaama

    Kummallista, että kysymyksessä mönkijä 6/4 renkainen lähdetään heti vertaamaan sitä traktoriin. Kaikille ei traktori ole vaihtoehto. Itselläni on metsätiloja kolmen eri kunnan alueella lähes 100km etäisyydellä toisistaan. Mönkkäri tai kelkka on ainoat kulkupelit, jotka siirtyy normi peräkärryllä paikasta toiseen. Maastossa tarve on ennen kaikkea sahojen yms. kaluston siirto maastoon työkohteeseen. Tuulen kaatojen haku ja polttorangan ajo onnistuu pienimuotoisena riittävästi.

    Isoin ero 6 pyöräisessä tulee mielestäni perän kantavuudessa, joka korostuu kärri perässä täydellä kuormalla. Neljä pyörää takana ei pehmeässä kohdassa upota niin herkästi. Epätasaisessa maastossa vakaampi. Kääntösäde kasvaa jonkin verran. Takatila selvästi isompi jolloin työvehkeet mahtuu paremmin.

    Itsellä tällä hetkellä 4 pyöräinen sen verran uusi ettei ole raaskinut vielä vaihtaa, mutta jos nyt ostaisin, laittaisin 6 pyöräisen.

    perehn

    Kiitos hyvistä vastauksista. Traktori ei auta kuin yhdellä palstalla(jossa on traktori) kun muille matka on kovin pitkä (pisimmillään yli 400 km). Myös metsänhoito on osin talousdellista mutta iso osa on harrastus joka tuo vaihtelua pitkiin päiviin toimistoilla. Aikaa on usein vähän joten kätevyys ja nopeus päästä kohteeseen säästää tehollista työaikaa ja tulee muutenkin lähdettyä helpommin.

    Pihkanaaman kommentti kovin myönteinen eli ei juuri haittaa. Jätkä kirjoitit

    ’Kokeilimme kuusipyöräistä silloin, kun olimme valkkaamassa kömpijää ja kyllä se ostamatta jäi.’

    Mikä siinä kokeilussa sai valitsemaan nelipyöräisen?

    Ola_Pallonivel

    Yli 10 vuotta olen mönkkäriä käyttänyt metsähommiin ja kyllä se noihin aloittajan tarkoituksiin on oikea valinta. Mutta itse käyttäisin 4×4 vs. 6×6 hintaeron telojen hankintaan. Sitten ajat sillä läpi vuoden, ellei Lapista ole kyse?

    Kivikkoon sitä ei kannata viedä. Siellä se ei kulje ja saat sen vaan rikki. Mutta kun odotat talven tuloa ja ajat sinne teloilla urat, niin sitten ei ole kivikkokaan ongelma. Jäljelle jää jyrkät mäet, ne on myrkkyä etenemiselle..

    Takavinssillä saa isotkin puut kyytiin, kun rautakangella hieman avittaa. Jos kyseessä siis tuulenkaadot, isoa hankintaa mönkkärillä ei kannata tehdä.

    Ja kun teet metsän kattavat ajourat, niin pääsee myrskyn jälkeen näppärästi tarkastamaan mahdolliset tuhot. Eli sahaa kannot pois ja kivien koloon lahopökkelö tasoittamaan menoa.

    Kerro toki sitten, mihin päädyit. Itse myös harkinnut 6×6 mallia, mutta ongelmaksi tulee peräkärry. Talvella vaihtui 150 leveä kärry 160 leveään, että mahtuu telojen kanssa ongelmitta kyytiin.

     

    Kalle Kehveli

    Mönkijä on oikea yliveto metsätöissä, kulkee puitten välistä, menee pahemmista paikoista mitä traktori, märällä suollakin, yms. Yksittäisten puiden haku helppoa, ei tarvitse ajouraa. Työvälineiden ja polttoaineen kuljetus metsään käy nätisti. Neliveto lyhempänä ketterämpi, ehdottomasti se. Minulla mönkijä tehokäytössä ja aivan korvaamaton.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 71)