Keskustelut Tekniikka Mönkijä mutta 4 vai 6 pyöräinen Vastaa aiheeseen: Mönkijä mutta 4 vai 6 pyöräinen

Vastaa aiheeseen: Mönkijä mutta 4 vai 6 pyöräinen

Keskustelut Tekniikka Mönkijä mutta 4 vai 6 pyöräinen Vastaa aiheeseen: Mönkijä mutta 4 vai 6 pyöräinen

TV

Mitä nyt olen tukkikokoisia kaadellut, niin yleensä olen lyhentäntänyt ne jo valmiiksi siihen mittaan mitä jaksan käsin siirrellä. Ei sillä traktorillakaan kehtaa joka pölkkyä erikseen noukkia, vaan minulla on ainakin tapana tehdä jonkin sortin kasa. Pari puuta nurin, tyvet liikautetaan lähemmäs toisiaan ja latvukset vedetään niiden kanssa nippuun. Tuollainen 35cm läpimitalla oleva liikkuu vielä 3m pätkissä käsin mönkijän kyytiin aika kivuttommasti. Jos menee tuota isommaksi, niin ei sovi klapikoneesta läpi ja silloin on sama vaikka olisi 30cm pätkissä jo valmiiksi metsästä tullessa. Jos on niin julma tyvipölli, ettei edes 30cm pätkänä jaksa nostaa, niin lyö kirveellä keskeltä halki. Ellei nouse vieläkään, niin lyö 4 osaan. Ihan viimeistään kun puu on jo polttoklapin mitoissa, niin alkaahan se nousemaan kyytiin. Noita yksittäisiä puita on turha mihinkään kaupata, joten polttoon ne joutaa eikä silloin ole väliä onko ne 30cm pätkissä vai 3m pätkissä. Ja elleivät sovi klapikoneeseen, niin joka tapauksessa pienittävä jotenkin muuten.

Itse en koe ongelmaksi olla mönkijän päällä pihalla. Ei lähde jos on kurja keli. Mutta lähtökohtaisesti minusta metsätyöhön kuuluu ulkona oleminen. Joka tapauksessa sahaan ulkona vallitsevassa kelissä, joten aivan sama vaikka olen myös siirtymän ulkotilassa.