Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä. Vastaa aiheeseen: Jatkuva kasvatus käytännössä.

Vastaa aiheeseen: Jatkuva kasvatus käytännössä.

Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä. Vastaa aiheeseen: Jatkuva kasvatus käytännössä.

Timppa

Ei minusta voi verrata koska kun saan talon valmiiksi ja lähden toisiin töihin alkaa rapistuminen vääjäämättä, mutta kun saan jk-hakkuun tai minkä tahansa hakkuun valmiiksi ja tulen 20vuoden kuluttua samalle paikalle niin metsä on kasvanut lähes tunnistamattomaksi eli puuta/arvoa on vain enempi ja kaupaksikkin käy paremmin.

Olen katsellut erästä myrskyn 2006 harventamaa kuusikkoa.  Olen lähettänyt siitä kuviakin.  Tämä metsä on tunnistettavissa.  Jäljelle jääneet suuret puut kasvavat.  Sekaan on kasvanut muutama metrinen kuusentärri.

Olen myös katsellut joskus 70 vuotta sitten suojuspuuasentoon hakattua metsää.  Jäljellä ovat alkuperäiset n 200 runkoa ja sekaan kasvaneet n 80 kuusta.  Helppo tämäkin on tunnistaa.

On tietenkin selvä, että rehevän paikan hakkuuaukko voi muuttua 20 vuodessa paljon.