Keskustelut Metsänomistus Avoimia kysymyksiä metsänomistajien kannalta MTK lle Vastaa aiheeseen: Avoimia kysymyksiä metsänomistajien kannalta MTK lle

Vastaa aiheeseen: Avoimia kysymyksiä metsänomistajien kannalta MTK lle

Keskustelut Metsänomistus Avoimia kysymyksiä metsänomistajien kannalta MTK lle Vastaa aiheeseen: Avoimia kysymyksiä metsänomistajien kannalta MTK lle

Mikko Tiirola

Palstalla ei saa jakaa tiedotteita. Tässä pari linkkiä minun tiedotteisiin:
http://www.mtk.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedotteet_2011/heinakuu/fi_FI/hirvikanta-kuriin/
http://www.mtk.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedotteet_2012/syyskuu/fi_FI/hirvikannan_hoitosuunnitelma/

Ja toistan sen, mitä vastasin aikasemmin metsänhoitoketjussa:
Kun oikein nimellä pyydetään vastaamaan MTK:n hirvipolitiikkaan, niin kommentoin, vaikka olenkin sitä mieltä, että edunvalvonta ei ole sitä, että haukutaan ihmisiä nimeltä. Lauri Kontro on hyvä päätoimittaja ja on antanut lehdessään tasapuolisesti palstatilaa eri näkemyksille. Itsekin olen kirjoittanut yliön noin vuosi sitten hirvien metsätaloudelle aiheuttamista haitoista. Tiedoksi se, että minä edustan MTK:ta valtakunnallisessa riistaneuvostossa ja Lauri Kontro Metsästäjäliittoa.

Itse pyrin vaikuttamaan, että hirvikantaa saataisiin pienenettyä ja ennen kaikkea kannan vaihteluita tasattua. Ylös alas menevästä kannasta tulee suurimmat ongelmat. Teen tämän eteen tinkimättä työtä.

Itselläni on varsin karvaita kokemuksia pahoista hirvituhoista. Keväällä menee uudistukseen yli 5 ha kolmimetristä männyn taimikkoa ja hirvivahinkoilmoituksia tein viime syksynä noin 20 hehtaarille. Yksi metsäpalstani kun sattuu olemaan vaikealla talvilaidun alueella.

Seuratkaa mhy-lehtiä kevään aikana, niin kirjoitan kokemuksistani tarkemmin. Vielä korostan sitä, että paras edunvalvoja ei ole aina se, joka päästelee eniten ärräpäitä.

Paikallisella tasolla hirvikysymykset oikeasti ratkaistaan. Siellä pitää olla aktiivinen ja vaikuttaa rhy:n ja alueelisten riistaneuvostojen kantoihin vaikka mhy/mtk kentän maanomistajajäsenten kautta. Ei Helsingissä vaada asiaa järjestykseen.Metsästettävä ne hirvet on, ja jos lupia ei haeta, ei niitä myönnetäkään.Yhtään hirvituhoa ei kannata olla ilmoittamatta ja hakematta korvauksia. Tuhot vaikuttavat myönnettä’viin lupamääriin.