Keskustelut Metsänomistus Kannattako sijoittaa? Vastaa aiheeseen: Kannattako sijoittaa?

Vastaa aiheeseen: Kannattako sijoittaa?

Keskustelut Metsänomistus Kannattako sijoittaa? Vastaa aiheeseen: Kannattako sijoittaa?

Rahmametsuri Rahmametsuri

Olen itse pitkään pohtinut hankkivani metsätilan hintaluokassa 300-400t. Tokihan tämä lainapalloa tarkoittaisi 30 vuodeksi.

Olen tehnyt myös tarjouksia, mutta olen havahtunut että tällä hetkellä jopa noin 80 hehtaarin kiinteistöissä tarjotaa njopa 65 euroa olemassa olevan puustopääoman kiintoa kohtaan.

En tällä – enkä valitettavasti muillakaan mittareilla – näe oikein metsää tuottavana sijoituskohteena enkä riskin arvoisena hankintana, joten olen päivittänyt suunnitelmaani ja hylännyt – tai ainakin siirtänyt – ajatusta metsään siirtymisestä. Sen sijaan kasvataan osakepainoani ja toivon että vanha fakta markkinamyllerryksistä hyvänä sijoituspaikkana pitää edelleen kutinsa. Osakkeiden lisäksi minulla on positioita myös suurimmissa kryptovaluutoissa. Näissä tuotot ovat tähän asti (olen ollut mukana noin 5 vuotta) olleet suorastaan satumaisen hyviä – mutta tärkeää on muistaa että myös riski on tässä markkinassa korkea. Harmi kun summat ovat olleet huonojen hermojen vuoksi sadan euron luokassa 😀

Jos tällä hetkellä metsämarkkina onkin kuplassa, tapaavat kuplat tasoittua. Jossain kohti seuraavan 10-20 vuoden aikana saattaa olla tilanne jossa korkotaso on jälleen korkea, puun hinta on normalisoitunut ja tilakaupan hurmos laantunut. Katson sitten tilannetta uudestaan.