Keskustelut Metsänhoito Tuhkalannoitus Vastaa aiheeseen: Tuhkalannoitus

Vastaa aiheeseen: Tuhkalannoitus

Keskustelut Metsänhoito Tuhkalannoitus Vastaa aiheeseen: Tuhkalannoitus

Jean S

Nostokoukku: Voi hyvin olla jokapaikansara, tai ainakin vähintään joku sen pienikokoisista serkuista.

Perkolle vähän kieli poskella: Tuhkalannoituksen tuottoa voi laskea myös:

– alkuinvestointi: metsätilakaupan yhteydessä käytännössä ilmaiseksi saatu puuton alue

– perusparannustoimet: tuhka 450 eur/ha, ojitus vaikka 200-300 m/ha ja 0,7 eur/m riippuen miten ”Kurkilaiset” ojat haluaa

– lopputuloksena vaatimukset täyttävä taimikko, jonka taulukkoarvo kuitenkin aika äkkiä on 1000 eur/ha

Tämän jälkeen suoritetaan exit myymällä tila pois ja jätetään tulevan omistajan murheeksi jos ravinteet loppuvat 25 vuoden kuluttua.

Sen verran vielä itse tapaukseen, että jo kunnostusojituksenkin jälkeen syntyi pikkutaimia, mutta niitä myös kuoli aika paljon. Mulla ei ole siihen varsinaisesti selitystä, miksi taimettuminen muuttui tuhkauksen myötä. On tietysti selvää, että turve ja suo on aika äärevä ympäristö, eli hellekautena vasta ojitetun suon pintaturve voi kuivua liikaakin, ja varmaan toki pintakerroksessa voi vielä olla sellaista rahkaisuutta, että ne taimet ovat osittain myös alkaneet kasvaa vähän niinkuin tyhjän päällä. Tuhka taas muutti ravinneolosuhteita ja helpotti taimien alkuunlähtöä, ja voisi ajatella niinkin, että kun pintaan syntyi matto koivuntaimia ja horsmantaimia, pinta myös jäi jollain tavalla ehkä kosteammaksi. En tiedä.

Kuulisin mielellään jos ihmisillä olisi kokemuksia erilaisista turvemaan luontaisista uudistamisista tai turvesuonpohjien metsittämisestä, mistä tähän saisi jotain näkemystä. Mulla on nimittäin lähipiirissä toinen kohde, mistä hakattiin kasvuhäiriöinen hieskoivikko aukoksi ja levitettiin rakeistettu tuhka, ja tällä hetkellä siellä ei kasva juuri mitään – männyn sirkkataimia oli ainoastaan kohdissa, joissa moto oli vähän painunut eli joissa oli ollut enemmän kosteutta.