Keskustelut Metsänhoito Perustan tammimetsän Vastaa aiheeseen: Perustan tammimetsän

Vastaa aiheeseen: Perustan tammimetsän

Keskustelut Metsänhoito Perustan tammimetsän Vastaa aiheeseen: Perustan tammimetsän

Juniori Juniori

Itse olen pohdiskellut myös tammen kasvatusta, kun ostokohteen mukana tullut reilu hehtaari pusikoitunutta OMaT vanhaa peltopohjaa johon jotain pitäisi keksiä. Täysin harrastustoiminnastahan se menee.

Mietin jos istuttaisi tammea lähes päätehakkuu tiheyteen antaisi kasvaa +5 vuotta ja sitten kuokka istutuksena n. 500 kuusentainta/ha sekaan. Pienellä etumatkalla tammi voisi pysyä kuusen mukana nelisenkymmentä vuotta tammi myös kestänee joitakin vuosia varjostusta ja oksakosketusta.  Kuuset nurin kun varjostus on liiallista (toivottavasti vasta siinä vaiheessa kun saa pari tukkia kuusen rungosta). Heinätä saisi aika pitkään taimikkoa.

Itse en ole vielä kolmella kymmenellä niin olisi sauma päästä näkemään kuusien kaato ja tammimetsä lopullisessa asennossa.

Kovin työläitä ja pitkäikäisiä harraste projekteja en starttaisi vanhoilla päivillä ellei olisi innokasta jatkajaa projektille. Näitä menneiden sukupolvien hoitamattomia visakoivikoita ja muita kokeiluja on itselläkin riesana.