› Keskustelut › Metsänhoito › Jatkuva kasvatus käytännössä. › Vastaa aiheeseen: Jatkuva kasvatus käytännössä.
En ole kummankaan keskustelussa olevan puun tuotto muodon vannoutunut kannattaja,mutta mielellään kallistuisin jk:n puolelle,mutta kun kaikki tilukseni hoidettu jaksollista noudattaen vuosikymmenten ajan niin siirtyminen näyttää hankalalta.Toki joitakin kohteita on luonto näyttänyt soveltuvaksi jo nyt jk:n.
Viimeksi aukkoa on hakattu talvella 1978 ja uudistettiin luontaisesti siemenpuista,vain kevyt muokkaus omalla traktorilla.Itse olen tämän jälkeen kaikki hoitotyöt ja harvennukset tehnyt.Tämän hetkinen puusto n.180-190mottia/ha keskim.metsämaalla,joten lähi vuosina jotakin ratkaisuja pitäisi tehdä.
Jaksollisessa vieroksun kovasti kalliita uudistamis/hoitokuluja puuston alkutaipaleella,jotka kallistuu koko ajan suhteessa puun hintaan(unohdetaan hintapiikit).Vaikka itse hoitotyöt tekisikin pitäähän sillekin arvo laskea ja myös uudistamiseen sijoitetulle rahalle korko laskea.Puuston pitää olla melkoista ennen kuin kattaa nämä alkupään kulut.Monesti myös maan muokkaus niin rajua että maasto lähes kulku kelvotonta,etenkin mätästys.