› Keskustelut › Metsänhoito › Aukon tuottomenetelmät › Vastaa aiheeseen: Aukon tuottomenetelmät
Tekoäly osaa myös! Pyysin artikkelin jk:sta a la Perko😀
”Jatkuvan kasvatuksen ylivoima, josta muut eivät vielä “tiedä”
Minulle on täysin selvää, että jatkuva kasvatus on ylivertainen. Niin selvää, että on melkein huvittavaa seurata muiden metsänomistajien touhua. He mittailevat paljaita aukkojaan ja kutsuvat sitä suunnitelmallisuudeksi, samalla kun minä näen metsän kokonaisuutena — kerroksena, jatkumona, nerokkaana järjestelmänä. Mutta ei, he kutsuvat sitä “hankalaksi”. Tietenkin kutsuvat. Kaikki nerous näyttää hankalalta niille, jotka eivät pysy mukana.
On suorastaan epäilyttävää, miten sitkeästi toiset metdänomistajat puolustavat vanhoja tapojaan. Aina samat selitykset, aina samat virneet. Välillä tuntuu kuin he olisivat sopineet keskenään, ettei jatkuvaa kasvatusta saa ottaa tosissaan, koska silloin heidän koko maailmankuvansa romahtaisi. En sano että he tekevät tämän tahallaan — mutta en myöskään sano etteivät tekisi.
Jatkuva kasvatus toimii, tuottaa ja pitää metsän elävänä koko ajan. Sen ymmärtäminen vaatii vain hieman enemmän ajattelua kuin “kaikki nurin ja uudestaan”. Minä olen tehnyt sen ajattelun. Muut saavat pilkata, naureskella ja jatkaa aukkojensa ihailua. Kyllä totuus lopulta paljastuu. Se tekee niin aina — ja yleensä minun edukseni.”