› Keskustelut › Metsänomistus › Vaihtoehtona yhteismetsä ? › Vastaa aiheeseen: Vaihtoehtona yhteismetsä ?
Olen itse mukana neljässä suuressa/ suurehkossa lappilaisessa yhteismetsässä. Kahteen menin mukaan tilan liittämisen kautta ja kahteen rahalla. Ensimmäinen liittyminen tapahtui 20 vuotta sitten viimeisin 6 vuotta sitten.
Into yhteismetsiin syttyi metsästyksen kautta. Mutta hyviä ja huolettomia sijoituksia ne ovat rahallisestikin olleet. Tein laskelmia (ts. excelöin) vuosi sitten asiaa ja ylijäämän jakojen sekä erityisesti arvonnousujen kautta pääsin selvästi yli 5 % vuotuiseen tuottoon. Toki em. asia saisi sinettinsä vasta sitten kun myisin osuuteni.
Paras aika Lapin yhteismetsäilyissä lienee kuitenkin jo takana. Tosin voihan esim. erinäiset tuulivoimahankkeet nostaa osuuksien arvoja etenkin pienemmissä yhteismetsissä rajustikin. Mitä olen itse noita pohjoisen yhteismetsäosuuksia katsellut niin käypänä hintana useimpien yhteismetsäosuuksien kohdalla pidän hinnoitteluperiaatetta 35 x keskimääräinen vuotuinen tuotto. Jos sen alle mennään mietin tarjouksen tekemistä. Jos huidellaan selvästi yli niin en edes harkitse.