› Keskustelut › Metsänhoito › Hirvituhot: Koivua ja mäntyä ei uskalla istuttaa, isojakin havupuita kalutaan › Vastaa aiheeseen: Hirvituhot: Koivua ja mäntyä ei uskalla istuttaa, isojakin havupuita kalutaan

Vastaa aiheeseen: Hirvituhot: Koivua ja mäntyä ei uskalla istuttaa, isojakin havupuita kalutaan

› Keskustelut › Metsänhoito › Hirvituhot: Koivua ja mäntyä ei uskalla istuttaa, isojakin havupuita kalutaan › Vastaa aiheeseen: Hirvituhot: Koivua ja mäntyä ei uskalla istuttaa, isojakin havupuita kalutaan

Rippe

Meillä hirviä on niin paljon, että kaatokiintiö on 5 eläintä per 1000 ha.

Hirvivahingot voivat alueellisesti olla huomattavia. Omien havaintojeni mukaan erityisesti karut mäenharjamänniköt ja kalliokkoiset alueet, joissa kasvu on heikompaa, maistuvat erityisesti hirville.

Toisaalta, havaintoni on että jos rehevämmän paikan mäntytaimikossa on seassa paljon lehtipuuta, kelpaavat ne ensisijaisesti hirvelle. Siispä olen hieman venyttänyt raivauksen aloitusta, jotta männyt ehtivät vähintään 4 metrin mittaan.

Minulla on myös kuvioita, jotka on siemenpuilla uudistettuja. Siellä on monenkokoista puuta, ja hirvi tekee raivaustyötä puolestani. Eli kun niitä puita on tarpeeksi, niin hirvi tietysti mieluiten ottaa pienempiä. Tällaiset kuviot olen tarkoituksella jättänyt raivaamatta, jotta hirvet ei alkaisi kaluta jätettyjen puiden runkoja. Sellaistakin olen nähnyt.

Käytännössä karujen mäntykankaiden uudistaminen on hyvinkin kinkkinen juttu täälläpäin. Yksi realistinen vaihtoehto voisi olla Kontorta -männylle uudistaminen, kun se ei oikein hirvelle kelpaa.