Dieselin hinnannousu ajanut kuljetusyritykset ahtaalle, ammattidieseliä vaaditaan

Kannattavuus heikkeni viime vuoden lopulla yli puolessa puunkuljetusyrityksistä.

Kuljetusalan näkymät kannattavuuden suhteen jatkavat jyrkkää laskuaan, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry toteaa. Kannattavuus on pitkällä aikavälillä ennätyksellisen alhaalla, syynä kustannustason nousu ja dieselin räjähdysmäinen hinnannousu.

”Jos muutosta ei tapahdu, voi pelkästään dieselin hinnan nousu kasvattaa kuljetuskustannuksia Suomessa reilulla 400 miljoonalla eurolla vuositasolla 2021 alkuun nähden. Tämän vuoksi SKAL vaatii ammattidieselin pikaista käyttöönottoa”, järjestön toimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo. SKAL esittikin viime viikolla valtiovarainministeriölle ammattidieselin valmistelun pikaista aloittamista ja käyttöönottoa.

Suomessa on tällä hetkellä Euroopan toiseksi kallein diesel. Vientiriippuvaisena pitkien etäisyyksien maana kustannusvaikutus on Suomelle erityisen voimakas, SKAL muistuttaa. Kuorma-autoliikenteen kustannukset ovat nousseet lähes 11 prosenttia viimeisen vuoden aikana.

Puukuljetukset ja ulkomaanliikenne kovilla

SKALin tuore Kuljetusbarometri kertoo kuljetusyritysten kannattavuuspulmista. Esimerkiksi puunkuljetusyrityksistä yli puolet kertoo kannattavuuden heikentyneen neljän viimeisen kuukauden aikana. Ulkomaanliikennettä harjoittavissa yrityksistä liki 60 prosenttia kertoi kannattavuuden heikentyneen.

Kolmannes puunkuljetusyrityksistä ennakoi kannattavuuden heikentyvän edelleen tammi-huhtikuun aikana.

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Puukauppa Puukauppa