Metsäkoneiden hinta noussut viidenneksen

Miljoona euroa ei enää riitä uuden hakkuukoneen ja sitä seuraavan ajokoneen hankintaan.

Kohmansalon Metsäkuljetuksen kotipaikka on Leppävirralla. Yritys korjaa lähipitäjien alueelta puuta Stora Enson Varkauden tehtaille ja muille Stora Enson Itä-Suomen laitoksille. (Kuva: Sami Karppinen)
Kohmansalon Metsäkuljetuksen kotipaikka on Leppävirralla. Yritys korjaa lähipitäjien alueelta puuta Stora Enson Varkauden tehtaille ja muille Stora Enson Itä-Suomen laitoksille. (Kuva: Sami Karppinen)

Uusien metsäkoneiden pitkät toimitusajat ja kohonnut hinta koettelevat metsäkoneyrittäjiä jopa kohonneita polttoainekustannuksia enemmän.

Stora Enson Itä-Suomen hankinta-alueen tähtiyrittäjänä toimivan Kohmansalon Metsäkuljetuksen Juha Hiltusen mukaan koneiden kohonnut hinta on suurin haaste, joka alaa on tänä vuonna koetellut.

”Korjuukoneita ei voi pitää liian vanhaksi vaan pyrimme vaihtamaan niitä muutaman vuoden välein, jotta niiden vaihtoarvo säilyy ja säästymme koneiden rikkoutumisen aiheuttamilta remonteilta ja työn keskeytymiseltä, jotka haittaisivat tasaisia puuntoimituksia.”

Hiltunen huomauttaa, että uudet koneet ovat myös valtti pätevistä uusista kuljettajista kilpailtaessa.

Myös polttoaine on kallistunut merkittävästi. Viime vuoden tammikuussa litra polttoöljyä maksoi 86 senttiä litralta. Tänä vuonna sama litra on Hiltusen mukaan pahimmillaan maksanut jo yli 2 euroa.

Puunkorjuussa polttoöljy on huppaa kulumaan. Hakkuu- ja ajokoneen muodostama ketju nielee polttoainetta 2 000 litraa viikossa. Kohmansalon Metsäkuljetuksen ja kumppaniyrittäjien kymmenen korjuuketjua ahmivat siis viikottain yhteensä reilut 20 000 litraa polttoöljyä.

”Urakointisopimuksiin on määritelty polttoaineklausuuli. Pelkästään polttoaineen hinnan nousun vaikutus on viimeisen puolentoista vuoden aikana ollut n. 17 % luokkaa”, Hiltunen sanoo.

Juttua muokattu polttoaineen hinnan ja polttoaineklausuulin osalta 20.9.2022 klo 10.36.