Joka viides puukauppa tehdään Kuution kautta, tavoitteena nostaa osuus puoleen

Kilpailuttamalla metsänomistaja varmistaa puulleen parhaan hinnan, markkinapaikan toimitusjohtaja Aku Mäkelä sanoo.

Aku Mäkelä on vetänyt Kuutio.fi:tä vuodesta 2017. (Kuva: Else Kyhälä)
Aku Mäkelä on vetänyt Kuutio.fi:tä vuodesta 2017. (Kuva: Else Kyhälä)

Noin viidennes puukauppojen määrästä tehdään sähköisen markkinapaikan kuutio.fi:n avulla, toimitusjohtaja Aku Mäkelä arvioi. Kuution julkilausuttu tavoite on nostaa osuus puoleen.

Kuutio.fi on perustettu vuonna 2017 puukaupan osapuolten yhteishankkeena. Yrityksellä on lähes 50 omistajaorganisaatiota. Omistuksesta puolet on puuta myyvällä puolella, puolet ostavalla.

Palvelu on metsänomistajalle maksuton. Kuutio saa rahansa pääosin puunostajilta, jotka maksavat lisenssimaksun palvelun käytöstä ja provision toteutuneista kaupoista.

Yritys ei varsinaisesti tavoittele voittoa, mutta Mäkelän mukaan tuloksen tulee keskimäärin olla lievästi positiivinen, jotta palvelua pystytään kehittämään.

”Tulosta suurempi asia on metsänomistajapuolen palveleminen. Kilpailuttamalla metsänomistaja varmistaa, puulleen parhaan hinnan.”

Kallis verkkopalvelu, isot poistokulut

Kuutio ei juridisesti ole puukaupan osapuoli, vaan Mäkelä kuvaa sitä kontaktointi- ja kilpailutusalustaksi. Suurimmalla osalla ostajista ja organisaatiomyyjistä Kuutio on integroitu omiin tietojärjestelmiin, mutta toisaalta kaikki metsänhoitoyhdistykset eivät käytä Kuutiota.

Etenkin metsäenergiaa ostavat yhtiöt ovat laajentaneet ostoalueitaan. Mäkelän mukaan Kuution kautta tavoittaa ostajia, jotka eivät ole kaikkien metsänomistajien tiedossa.

Kuutio on viralliselta nimeltään Suomen Puukauppa Oy. Yritys on tehnyt viime vuosina 800 000 ja 900 000 euron välillä olevaa liikevaihtoa. Verkkopalvelujen rakentaminen on kallista, ja yrityksen kehi­tyshankkeiden poistokulut ovat huomattavia, 200 000 ja 300 000 euron välillä. Viime vuoden nettotulos oli 42 000 euroa.

Metsälehti testasi

Metsälehti testasi Kuutiota. Toimittaja jätti tarjouspyynnön harvennuskohteesta. Kohde oli ostajille ilmeisen vaikea, sillä lähikuljetusmatka oli pitkähkö, puusto korjuukypsän rajamailla ja epätasaisten kuvioiden arviointi edellytti maastokäyntiä.

Kiinnostavuutta parantava tekijä oli, että Kuutio.fi:n metsävaratiedoissa kertymäksi arvioitiin runsas 300 kuutiota pääosin kuitupuuta, käytännössä energiapuuta.

Tarjouspyyntöä ei lähetetty niille ostajille, joiden kanssa oli tehty kauppaa parin viime vuoden aikana ja joihin keskusteluyhteys oli jo olemassa.

Ensimmäisen kahden viikon aikana tuli yksi yhteydenotto sahayhtiöltä, jossa kiitettiin tarjouspyynnöstä ja samalla ilmoitettiin, että tarjousta ei tehdä.

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Puukauppa Puukauppa