Keskustelut Tekniikka 545fx autotune

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 121)
  • 545fx autotune

    Mihinkäs täältä hävisi keskustelu kyseisestä sahasta

  • Jätkä

    meetsuri. Kyllä se vaan pakkaa kestää sen pari tuntia, vaikka terä ei oikeastaan pysähdy koko aikana, vaan pyörii värinäalueen yläpulella silloin, kun se ei leikkaa.sahatessa AINA kaikki irti, mitä koneesta lähtee. Näin sahatessa moottori pysyy karstatomana, samoin pakoputki. Kolme tankillista pitäisi riittää päivän urakkaan. toki sahauksen aikan liikutaankin, eiä vetelehditä – Siinä se suurin ero taitaa tullakin!

    Ainakin aina, kun minä olen tehnyt jotain, vaikka aikapalkallakin, olen tehnyt sitä  urakkavauhdilla. Uskon, että arto ja husku550xp tekevät samoin.

    Kaasuliipasimessa on palautusjousi, joka nostaa kaasuliipasimen tyhjäkäyntiasentoon, kun peukalua vähän hellittää, tosin peukalo painaa hetu uudestaan ja pumppausliike jatkuu käyden vaan välillä uhan pohjassa.

    Tärkeää on tarkkailla sitä, aukeaako kaasuläppä liipasimesta täysin auki. Sen pitää niin tehdä.

    Toisaalta on aivan turhaa pitää kaasua aina pohjassa, samoin kuin laittaa kesällä enemmän öljyä, taikka rikastuttaa seosta esim suuttimia isontamalla, kun on hellekeli.

    Sahan koneella on normaalikäytössä vielä huippusahailussakin kymmenien asteiden toleranssi ylikuumentumiseen. ne on suunniteltu kesäkäyttöön ja ongelmat tulevat vasta silloin, kun öljy palaa männän ja sylinterin välissä.

    Ylikierroksilla sahaamista pitää välttää.

    tamperelainen tamperelainen

    Kuinka hyvin muiden mielestä tuo  edellä kuvaamani Koneviesti ”syklimittausmenetelmä”mittaa polttoaineen kulutusta todellisessa  raivaustilanteessa ?

    pihkatappi pihkatappi

    Jos poistuma kymmenentuhatta tai selkeästi yli (usein on) harvoin tyhjäkäynnillä ollaan 5 sek vaan ehkä 1 – 2 sek. Ja mitä tyhjänä pumppaukseen tulee, niin sitäkin harvemmin tarvii, kun poistettavia on kuitenkin aina askeleen tai parin päässä, raivaussahassa ei tarvi välikaasua muuta kuin harvan poistuman tai verkkaisen raivaajan takia. Pitemmillä tyhjillä väleillä voi antaa vaikka terän pysähtyä ja katsoa välillä laajemmin työmaata, jolloin tyhjäkäyntiä sitten vaikka 20 sek. Harvan poistuman risukoissa voi terän pyörimisen pitää yllä kaasuliipasimella, ettei kytkin kulu.

    Ihmettelen 5 sek tyhjäkäyntiä kokoajan kesken raivuun ja sitten puhutaan hehtaarin päivätuotoksista. Tuolla yhtälöllä siellä metsässä pitää olla vähintään 16 tuntia päivässä.

    Jätkä

    Jos ei ole tullut kaikille selväksi, niin olen pyörinyt nuorison nuorten aikuisten, metsurien ja metsänomistajien kanssa vuosikausia. Lumettomaan aikaan RS_n kimpussa hyvin paljon.

    Aikuisten metsänomistajien joukossa on aika usein tyyppejä, jotka painelevat urakkatahtia kaasu tukevasti pohjassa koko ajan. Täytyy myöntää, että meidän käyttämät – maailman parhaat R-sahat eivät kestä  sellaista pitkän päälle, eikä siinä myöskään tankillinen kestä tuntiakaan.

    Kun on säädettävä kaasutin, näille Jehuille pitäisi aina ruuvata tehosuutinta jonkin verran isommalle, jolloin tankillinen kestääkin enää puoli tuntia. Puhu näille sitten kahden tunnin tankillisista.

    Noita ”Aina talla pohjassa” – sahaajia on joskus ihan aloittelijoissakin, ehkä yksi kahdestakymmenestä. sellainen pitää vain ottaa henkilökohtaiseen tarkkailuun ja neuvontaan.

    Sen tyyppiset sahailijat sahaavat myös esim. moottorisahalla kuusia karsiessaan koko ajan kaasu pohjassa, vaikka paras tulos saavutetaan kaasuttamalla joka oksalle erikseen, ellei pyyhkäistä.

    pihkatappi pihkatappi

    Mutta ei se kaasuliipaisun väli ole normaalisti 5 sekuntia, vaan paljon vähempi. Joka risulle, kun poistuman paksuus yli 5 cm, oma  liipaisu ja usein seuraava liipaisu on jo sekunnin tai kahden päästä. Niittäessä pienempää vesakkoa voi liipaisuväli olla pienempikin. Notkea lantio ja ripeät askeleet, niin ei siinä montaa sekuntia uuden rungon äärelle mene.

    Välikaasulla tarkoitan sitä, kun puu on sahattu poikki, mietitään ja liipaistaan kaasua että terä pysyy liikkeessä ja sitten vasta sahataan seuraava risu tuon yhden ”turhan’ liipaisun jälkeen. Kyllähän täällä ollaan sitäkin mieltä oltu että aina leikattaessa molemmat jalat on tukevasti maassa, no silloin sitä välikaasua tarvii. Tai jos jokaista risua pitää miettiä että jättäisikö tämän vai tuon.

     

    pihkatappi pihkatappi

    Tosin jossain tapauksissa poistuma on niin järeätä, että työskentely muuttuu erilaiseksi. Ja silloin noita välikaasuja tarvii, kun pitää välillä käsinkin auttaa puita maahan ja teräkin pysähtyy useammin. Kaikekaikkiaan eniten voimansiirto kuluu noissa ylijäreissä ja raivaajan voimat.

    Jätkä

    Tai jos jokaista risua pitää miettiä että jättäisikö tämän vai tuon.

    Tuo ajatus lienee taimikonhoidossa monelle aloittelevalle se kompastuskivi. Sillä tekniikalla jää taimikko auttamatta ylitiheäksi.

    Joskun kun katsli noita fundeeraajia, niin tuli sanottua, että paree on, kun sammutat sahan ja lähdet kotiin – Ei tuosta mitään tule.

    Ei taajassa pusikossa voi jokaista runkoa funtsata, että otanko vai jätänkö. pitää olla hieman laajempi katsomus asiaan.

     

    arto arto

    Mulla nyt työnalla kuusikko jossa poistuma leppää todella paljon. Ei mene kävellen läpi, Kaikki lepät ja lehtipuu pois niitten paksuus yli 4cm. Ei käy saha tyhjäkäynnillä. Perjantaina sahasin 4 tankillista . Sahausta tuli se 8 tuntia

    pihkatappi pihkatappi

    Mulla ollut samantapaista, en kyllä jaksa 8 tuntia.

    Jätkä

    8 tuntia metsätyötä urakkatahdilla on kyllä paljon. Pitää olla fysiikka melko hyvässä kunnossa, että sen jaksaa tehdä. Olen aina inhonnut kävelyä ja siksi parasta hommaa minun mielestäni on ollut oikein oksaisen kuusikon avohakkuu, jossa ei tarvitse paljoakaan kävellä.

    Kun aikoinaan ramppasimme pystymitalla kaulaimen ja maalivasaran kanssa, olin iltaisin paljon väsyneempi kuin täyden hakkuupäivän jälkeen.

    Tosin RS- hommissa ei tarvitse kovin paljoa kävellä, jos autolla pääsee lähelle.

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 121)